Dödsorsaksregistret
Fler letar efter information om:
Syftet med registret
Syftet med registret är att kunna beskriva dödsorsaker och följa dödlighetens utveckling i Sverige. Uppgifterna kan användas för att svara på exempelvis:
- Hur många avlider i dödsorsaker, som kunde ha undvikits, under ett visst år?
- Hur ser utvecklingen av antalet döda i lungcancer ut över tid?
- Finns det regionala skillnader i dödsorsaker?
Det här innehåller dödsorsaksregistret
Dödsorsaksregistret uppdateras varje år. I registret ingår samtliga dödsfall som inträffat i Sverige. Dit räknas också de dödsfall där personen inte var folkbokförd i Sverige vid tidpunkten för dödsfallet. Dessa dödsfall inkluderas i registret drygt ett år efter övriga dödsfall.
Dödfödda ingår inte i registret.
För full förteckning av alla variabler se variabelförteckningen.
Vi lämnar inte ut uppgifter om dödsorsak
Om du vill få uppgifter om ett specifikt dödsfall ska du vända dig till den sjukvårdsinrättning som har utfärdat dödsorsaksintyget. Vi lämnar inte ut uppgifter till anhöriga.
Rättslig reglering av registret
Inlämnande av uppgifter till dödsorsaksregistret regleras av begravningslagen (1990:1144) och begravningsförordningen (1990:1147).
Så rapporterar du in till registret
Vid varje dödsfall i Sverige ska ett dödsbevis och ett dödsorsaksintyg fyllas i av läkare. Dödsbeviset lämnas till Skatteverket och i vissa fall till Polisen. Dödsorsaksintyget skickas till Socialstyrelsen.
Rapportera till dödsorsaksregistret
Statistik baserat på dödsorsaksregistret
- Beställa data och statistik för uppgifter från dödsorsaksregistret
- Den årliga rapporten Statistik om dödsorsaker
- Ta fram statistik i vår databas