Jurist med inriktning EHDS
Referensnummer: 2.6.1-75839/2025
Arbetsbeskrivning
Är du jurist och har intresse för dataförsörjning till forskning, statistik och innovation på nationell eller internationell nivå? Vill du vara med i ett viktigt och spännande arbete med att etablera Sveriges nya nationella organ för tillgång till hälsodata (HDAB)? Vi söker nu en erfaren jurist som kan hjälpa oss i förberedelserna för vår nya roll som HDAB.
Om tjänsten
Förordningen om det europeiska hälsodataområdet (EHDS) innebär att ett nytt system ska införas i varje medlemsland för tillgängliggörandet av hälsodata för forskning, statistik, beslutsfattande och innovation. Socialstyrelsen har fått regeringens uppdrag att förbereda oss för rollen som HDAB. Det innebär att vi kommer organisera och leda en förändring på nationell nivå som påverkar en bred grupp aktörer inom hälsodatasektorn.
I rollen som jurist kommer du stödja arbetet genom att identifiera och utreda kvalificerade juridiska frågor, ge juridisk rådgivning till projektledare och ansvariga chefer, samverka med jurister hos andra berörda nationella aktörer och bidra till en ökad kunskap på området hos myndigheten. Du kommer även att delta i olika internationella förberedande samverkansprojekt. Du behöver ha god kunskap om hälsodataområdet i Sverige, och om EHDS.
Du kommer arbeta större delen av din arbetstid med förberedelserna för HDAB. Tjänsten är placerad på Enheten för förvaltningsjuridik (FVJ).
FVJ stödjer myndigheten inom olika verksjuridiska områden som förvaltningsrätt och frågor om offentlighet och sekretess samt frågor kring dataskydds-, register- och statistiklagstiftningen. Enheten ger bland annat juridiskt stöd i samband med myndighetens olika behandlingar av personuppgifter, i samband med handläggning av ärenden med enskild part och överklagande av myndighetens beslut samt svarar på remisser inom enhetens verksamhetsområde. Enheten tar även fram föreskrifter och allmänna råd kring statsbidrag samt om de hälsodata- och socialtjänstregister som myndigheten för. På enheten jobbar ungefär tjugo medarbetare och vi tar ett gemensamt ansvar för vårt arbete. Vi är en grupp där omtänksamhet gentemot varandra är en grund, vi hjälper och stöttar varandra i det dagliga arbetet.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det viktigt att du har en mycket god förmåga att samarbeta med andra. Du har ett systematiskt, noggrant och problemlösande arbetssätt. Du kan förstå och analysera komplexa frågor samt kan skriva och kommunicera klart, tydligt och strukturerat. Rollen innebär att du kan arbeta självständigt, ta egna initiativ och driva dina utredningar framåt samt ta ansvar för resultat med hög kvalitet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi söker dig som har
- juristexamen eller jur.kand. examen
- fullgjord notarietjänstgöring eller annan erfarenhet som myndigheten bedömer som motsvarande
- flerårig aktuell arbetslivserfarenhet av juridiskt arbete på förvaltningsmyndighet eller domstol
- mycket goda kunskaper om regelverket kring allmänna handlingar och offentlighet och sekretess
- goda kunskaper i förvaltningsrätt och erfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga frågor
- goda kunskaper i dataskyddsjuridik och erfarenhet av arbete med dataskyddsfrågor
- goda kunskaper om förordningen om det europeiska hälsodataområdet (EHDS)
- god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska
- erfarenhet av arbete med EU-rätt.
Det är meriterande om du har
- erfarenhet av författningsarbete på myndighet eller från Regeringskansliet
- erfarenhet av utlämnande av registerdata för forskningsändamål
- erfarenhet av arbete med informationssäkerhetsfrågor kopplade till dataskydd
- erfarenhet av juridiska frågor kring digitalisering
- erfarenhet av arbete i en konsultativ roll
- erfarenhet av arbete med att bygga upp en ny verksamhet inkl. utveckling av interna rutiner, processer och styrning
- erfarenhet av förändrings- och utvecklingsarbete.
Bra att veta
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med en provanställning i 6 månader med start så snart som möjligt. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan. Våren 2027 flyttar myndigheten till nyrenoverade lokaler i Solna strand. Din tjänstetitel blir jurist och din placering är på rättsavdelningen, enheten för förvaltningsjuridik.
När du ansöker får du besvara ett antal urvalsfrågor som är kopplade till kravprofilen i annonsen. Dina svar används som en del i urvalsarbetet och kan avgöra om du går vidare i rekryteringsprocessen eller inte. Det är därför viktigt att du svarar så utförligt och tydligt som möjligt. Vi använder inte det personliga brevet vid urvalet, därför bifogar du endast ditt CV.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Cecilia Molinder Berglund cecilia.molinder-berglund@socialstyrelsen.se Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Rebecka Modahed rebecka.modahed@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för SACO-S är Isabelle Ålander isabelle.alander@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för ST/OFR är Anders Nordlund och nås på anders.nordlund@socialstyrelsen.se Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
Har du skyddade personuppgifter? Kontakta angiven personalspecialist ovan.
Välkommen med din ansökan senast den 8 januari 2026.
Ansök
- Titel
- Jurist med inriktning EHDS
- Publicerad
- Anställningsform
- Tillsvidareanställning med provanställning
- Ort
- Stockholm
- Sista ansökningsdag