Administratörer till Avdelningen för behörighet och statsbidrag, två visstidsanställningar

Referensnummer: 2.6.1-76543/2025

Administratörer till Avdelningen för behörighet och statsbidrag, två visstidsanställningar

Arbetsbeskrivning

Har du erfarenhet av administrativt och serviceinriktat arbete och är strukturerad, noggrann med engagemang för utvecklingsarbete? Hos oss får du som administratör varierade arbetsuppgifter och jobba med angelägna samhällsfrågor i ett öppet arbetsklimat där du kommer vara en del i arbetet med att höja kvaliteten i vården och omsorgen.

Avdelningen för behörighet och statsbidrag består av sex enheter – fyra behörighetsenheter och två statsbidragsenheter. Avdelningen är också den organisatoriska hemvisten för Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN). De fyra behörighetsenheterna prövar och utfärdar legitimationer, specialistkompetensbevis, bevis om skyddad yrkestitel, intyg med mera till såväl svensk- som utlandsutbildad personal i hälso- och sjukvården och socialtjänsten. HSAN, prövar ärenden om återkallelse av legitimation med mera.

De två statsbidragsenheterna hanterar ca 60 regeringsuppdrag inom områdena socialtjänst, vård och omsorg. Mottagare av statsbidragen är huvudsakligen kommuner, regioner och civilsamhällets organisationer.

Om tjänsten
Vi söker dig som vill arbeta med att stödja utredare och chefer i hanteringen av statsbidrag och i övrigt bidra med administrativt stöd till avdelningen vid behov. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att registrera och kontrollera inkomna ansökningar, besvara förfrågningar, handlägga ombudsansökningar, hantera utbetalningar och fakturering och fungera som kvalitetssäkrare inom statsbidragshanteringen. Du kommer även att ta hand om diarieföring, utlämning av allmän handling samt administrera post.

Om dig
För att lyckas i rollen behöver du ha god förmåga att arbeta strukturerat med olika typer av arbetsuppgifter. Du planerar och organiserar ditt arbete väl. Du bidrar till ett gott samarbete och motiveras av att vilja bidra och stödja andras arbetsprocesser på ett prestigelöst sätt. För att lyckas i rollen är du även noggrann, lyhörd och har engagemang för utvecklingsarbete. Du är van att ta ansvar och kan arbeta självständigt och effektivt samtidigt som du tycker om att arbeta tillsammans med andra.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har

  • gymnasieexamen
  • erfarenhet av arbete som administratör inom statlig myndighet
  • erfarenhet av att arbeta med statsbidrag eller liknande arbetsuppgifter inom handläggande verksamhet
  • goda kunskaper i MS Office - främst Word, Excel, och Outlook
  • mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska
  • erfarenhet av, och lätt för att lära dig att arbeta i nya IT-system
  • goda muntliga och skriftliga kunskaper i engelska.

Det är meriterande om du har

  • eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant, gärna påbyggnadsutbildning inom ekonomi/administration/juridik alternativt akademisk utbildning
  • erfarenhet av dokumenthantering och diarieföring
  • kunskaper och erfarenhet av fakturasystem såsom Agresso.

Bra att veta
Vi söker två nya administratörer. Anställningarna är visstidsanställningar på heltid, till och med december 2026, med start så snart som möjligt. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir administratör och din placering är på Avdelningen för behörighet och statsbidrag, enheten BST 1 eller BST 2.

När du ansöker får du besvara ett antal urvalsfrågor som är kopplade till kravprofilen i annonsen. Dina svar används som en del av urvalsarbetet och kan avgöra om du går vidare i rekryteringsprocessen eller inte. Det är därför viktigt att du svarar så utförligt och tydligt som möjligt. Vi använder oss inte av personligt brev vid urvalet, därför bifogar du endast ditt cv.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Stina Isaksson (stina.isaksson@socialstyrelsen.se) eller enhetschef Johanna Freed (johanna.freed@socialstyrelsen.se). Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta personalspecialist Marie Hansson på marie.hansson@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för SACO- S är Isabelle Ålander isabelle.alander@socialstyrelsen.se. Facklig företrädare för ST/OFR är Anders Nordlund, anders.nordlund@socialstyrelsen.se Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 12 december 2025.

Ansök

Titel
Administratörer till Avdelningen för behörighet och statsbidrag, två visstidsanställningar
Publicerad
Anställningsform
Särskild visstidsanställning
Ort
Stockholm
Sista ansökningsdag
Publicerad:

Ansök

Titel
Administratörer till Avdelningen för behörighet och statsbidrag, två visstidsanställningar
Publicerad
Anställningsform
Särskild visstidsanställning
Ort
Stockholm
Sista ansökningsdag