Nationell informationsstruktur
Socialstyrelsens arbete med NI bidrar till Vision e-hälsa 2025. Förvaltningen och vidareutvecklingen av NI fokuserar på det innehåll som har störst betydelse för verksamheterna inom vård och omsorg, utifrån behovet av en strukturerad dokumentation. Socialstyrelsen tar kontinuerligt emot synpunkter och förslag från intressenter och användare, på hur innehållet i NI behöver utvecklas och tydliggöras för att vara en gemensam utgångspunkt i utvecklingen av dokumentationen.
Vidareutvecklingen innefattar begreppsutredning, juridisk utredning och modellering och genomförs i ett nära samarbete mellan informatiker, terminologer, jurister och verksamhetsrepresentanter.
NI och NIM
NI 2022:1 publicerades den 21 december 2021
Denna version omfattar bland annat tillägg av nya attribut i tillämpad modell-klassen samt dokumentklassen. Även förändringar i begreppsmodellerna omfattas av denna version.
NIM i ny iteration publicerades den 21 december 2021
Denna publicering består av 15 nya nationella informationsmängder för socialtjänstområdet, samt statusuppdateringar av ett antal tidigare publicerade nationella informationsmängder för hälso- och sjukvårdsområdet. Här kan du läsa mer om NIM.
Presentationer
Presentation: Kort introduktion till Nationell informationsstruktur (NI) (pdf)
Presentation: Nytt i Nationell informationsstruktur (NI) 2021:1 (pdf)
NI stödjer strukturerad och ändamålsenlig dokumentation
Vårt uppdrag är att vidareutveckla och kvalitetssäkra NI så att den stödjer och leder till målen om en strukturerad och ändamålsenlig dokumentation i hälso- och sjukvården och socialtjänsten.
Utmärkande för en ändamålsenlig och strukturerad dokumentation är att den ska vara:
- utgångspunkt för vård och stöd och behandling av en enskild individ
- underlag för patientens eller brukarens ställningstagande
- fullvärdig som underlag för att följa upp grupper av patienter och brukare på olika nivåer
- lämplig som kompletterande underlag för beslutsstöd
- tillräckligt bra för att utgöra underlag för forskning
- tillräckligt specifik för att tillåta en juridisk bedömning av den enskilda processen.
NI används för att identifiera, beskriva och hantera dokumentationsbehov inom vård och omsorg och är ett viktigt verktyg för att uppnå interoperabilitet inom och mellan olika aktörer. Interoperabilitet definieras som förmågan hos system, organisationer eller verksamhetsprocesser att fungera tillsammans och kunna kommunicera med varandra genom att följa överenskomna regler.