Organisation

NIMen har utformats för att tydliggöra och framhålla vilka delar som är viktiga att förtydliga när det gäller information för att beskriva organisationer i offentlig förvaltning som har ansvar, planerar erbjuder och beslutar enligt författning.

Kommunbegreppet är inte rättsligt enhetligt. I regeringsformen, där den kommunala självstyrelsens grundprinciper är inskrivna, används termerna kommuner på lokal respektive regional nivå. I regeringsformen liksom i viss offentlig statistik förekommer begreppet ”kommun” liksom ”kommunal” som samlingsterm för kommuner och regioner. En kommun är en offentligrättslig juridisk person som kan ingå avtal.

Ordet kommun innefattar ett geografiskt avgränsat område och administrativ enhet för lokalt självstyre, NIM organisation innefattar inte den geografiska indelningen utan fokuserar på organisering. Kommunfullmäktige beslutar vilka nämnder som ska finnas organiserade i en kommun en del områden är utpekade enligt författningar till exempel i socialtjänstlagen nämns socialnämnd. Eftersom kommunerna själva bestämmer namnet på nämnder de har ser det olika ut runt om i Sverige. Nämnderna ansvarar för den löpande verksamheten inom kommunen, i praktiken är det tjänstepersoner som sköter själva genomförandet av kommuners verksamheter, men de förtroendevalda har alltid det yttersta ansvaret. Arbetsuppgifterna kan vara bevilja ekonomiskt bistånd eller att organisera hur insatser i äldreomsorgen ska erbjudas.

Modellen belyser och specificerar de attribut som är viktiga för att hantera information om organisationer som bedriver olika typer av yrkesverksamhet inom socialtjänsten. Hur de är organiserade och finansierade så som företagsform eller offentlig förvaltningsorganisation eller som privat person. Här är några exempel på varför sådan information kan vara avgörande:

Beslutande kommunal nämnd: Den verksamhet som kan fatta beslut om brukare med stöd i författning, det vill säga myndighetsutövning.

Ansvarig huvudman: Den som har reglerat ansvar för genomförande och uppföljning av insatser och för att säkerställa att utförandet uppfylls enligt gällande regelverk exempelvis Statens institutionsstyrelse.

Utförande yrkesverksamhet: exempelvis en privat näringsidkare som tillhandahåller tjänster enligt valfrihetssystem och som utför enligt avtal eller uppdrag insatser för att tillgodose behov hos och brukare.

Metadata

Id (URI)              

 

Status

utkast

Publiceringsdatum

2025-12-08

Utgivare

Socialstyrelsen

Utgivningsspråk

Svenska (SE)

Område

socialtjänst

Nyckelord

Organisation, kommun, kommunal nämnd, region, myndighet

Datum för revidering

 

 

Begreppsmodell

Begreppsmodellen är uppbyggd på identifierade relevanta juridiska uttryck samt andra relevanta begrepp i sammanhanget. Begreppen är definierade för att skapa klarhet och förståelse, vilket säkerställer att relevant information tolkas korrekt och kan utbytas effektivt mellan alla inblandade aktörer.

Begreppsbeskrivning

Begrepp Definition och beskrivning Källa

Myndighet

En del av statens eller kommunernas förvaltning.

Myndigheterna utför och ansvarar för det som riksdagen och regeringen har bestämt. Exempel på myndigheter är polisen, Försäkringskassan, Migrationsverket.

För rättskipningen finns domstolar och för den offentliga förvaltningen statliga och kommunala förvaltningsmyndigheter.

Myndigheterna är organisatoriskt fristående, men styrs av regeringen som ansvarar för myndigheternas verksamhet inför riksdagen.

Sveriges riksdag, Ordbok

 

 

 

 

Regeringsformen (RF) 1 kap. 8 §

 

 

Regeringskansliet

Kommun

Sverige är indelat i kommuner och regioner.

Kommunallagen styr kommunernas organisation, beslutsprocesser och ekonomi, medan olika verksamheter regleras enligt specialreglering.

Kommunen har ansvar för att personer får de insatserna de behöver

Kommunallag (2017:725) 1 kap. 1§

 

 

Nationell informationsstruktur

 

Kommunal nämnd

Organisatorisk enhet under kommunstyrelsen som är en (mindre) grupp personer med vissa av­gränsade upp­gifter enligt lagarna inom vård och omsorg.

En nämnd exempelvis en socialnämnd kan både besluta om insatser och själv genomföra i egen regi exempelvis i bolagsform.

Nationell informationsstruktur

 

 

 

 

 

Statens institutionsstyrelse, SiS

Myndighet som är statlig som har ansvar för och organiserar verksamhet för de särskilda ungdomshemmen och LVM-hemmen så att de tillgodoser olika behov. Ansökan och uppdrag mottas från socialnämnden för att genomföra beviljad vård.

Nationell informationsstruktur

 

 

 

 

 

region

Sverige är indelat i kommuner och regioner. Varje region omfattar ett län, om inte något annat är särskilt beslutat.

 

Kommunallag (2017:725) 1 kap. 1§

 

 

Informationsmodell

Attribut och kodverk i modellen är noggrant utvalda och motiverade av de krav som anges i lagar, förordningar och föreskrifter för att säkerställa en korrekt och effektiv kommunikation mellan patienter, vårdnadshavare och hälso- och sjukvårdspersonal.

Attributsbeskrivning

Namn på attribut Beskrivning av attribut Datatyp Kardinalitet Kodverk Författning

organisations id                        

Angivelse av identitetsbeteckning för organisationen

II

0..1

 

1988:870, 2001:453,
2001:937,
SOSFS 2014:5

typ                    

Angivelse av den typ av organisation som avses

CD_CV |ST

0..1

 

1988:870, 2001:453,
2001:937,
SOSFS 2014:5

namn               

Angivelse av namn för organisationen

ST

0..1

 

1988:870, 2001:453,
SOSFS 2014:5

adress

Angivelse av adress för organisationen

AD

0..*

 

SOSFS 2014:5

epostadress

Angivelse av elektronisk adressinformation i form av en e-postadress till organisationen

TEL

0..*

 

SOSFS 2014:5

telefonnummer

Angivelse av elektronisk adressinformation i form av telefonnummer till organisationen 

TEL

0..*

 

SOSFS 2014:5

 

Genom att utgå från informationen i NIMen kan vården och socialtjänsten säkerställa att de uppfyller dessa rättsliga krav på ett konsekvent och tydligt sätt. Modellen fungerar därför som ett verktyg för att förbättra noggrannheten och enhetligheten i hanteringen av dessa personer, vilket i sin tur bidrar till en högre kvalitet och säkerhet vid exempelvis informationsdelning.

Dokumentationskrav enligt författning

Attribut Författning Kapitel, paragraf, stycke, punkt Författningstext

id,

typ

namn

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

5 kap. 5 §, p1

Om den enskilde har lämnat samtycke till att nämnden får kontakta andra myndigheter eller personer, ska den enskildes samtycke dokumenteras. Av dokumentationen ska det framgå

1. vilka andra myndigheter som får kontaktas och i vilket syfte,

typ,

 

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

5 kap. 1 §, p4

Dokumentation av en ansökan, begäran eller anmälan ska innehålla uppgifter om

4. när och hur uppgifterna har lämnats till nämnden, och

typ,

 

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

5 kap. 13 §

Om en utredning har avbrutits på grund av att den enskilde inte längre vill få sin ansökan eller begäran om insats prövad av nämnden, ska det framgå av dokumentationen när nämnden har beslutat att avskriva ärendet.

typ

namn

 

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

5 kap. 14 § p 3

Dokumentationen av ett muntligt beslut ska innehålla uppgifter om vem (namn samt befattning eller titel) eller vilka (vilken nämnd)

typ

 

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

5 kap. 18 § p 1

 

när beslutet om insats har återkallats helt eller delvis

id,

typ,

namn

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

5 kap. 19 §

Av dokumentationen ska det framgå vilka önskemål om utförare som den enskilde har fört fram. Det ska också framgå vilken utförare som ska genomföra insatsen.

 

typ

namn

adress, epostadress,

telefonnummer

 

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

5 kap. 22 §, p6

Dokumentationen av nämndens uppdrag ska också innehålla uppgifter om

6. namn och kontaktuppgifter till ansvarig handläggare hos nämnden.

typ,

 

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

5 kap. 23 §

Av dokumentationen ska det också framgå om den enskilde har framfört några klagomål på handläggningen av ett ärende och i så fall vilka åtgärder som har vidtagits av nämnden.

Detsamma gäller klagomål som har framförts till nämnden av den enskilde och som gäller genomförandet av en insats.

typ,

 

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

5 kap. 23 §

Åtgärder som vidtas av nämnden för att följa upp att den enskilde får den beviljade insatsen utförd enligt nämndens beslut och gällande författningar ska dokumenteras. Detsamma gäller åtgärder som vidtas av nämnden för att följa upp insatsen mot fastställda mål och den planering som gjorts tillsammans med den enskilde.

id

typ,

namn

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

6 kap. 1 §, p2

När utföraren har tagit emot ett uppdrag från den beslutande nämnden ska uppgifter som gäller uppdraget dokumenteras och ange

2. vilken nämnd som har beslutat om insatsen,

 

typ

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

6 kap. 1 §, p5

När utföraren har tagit emot ett uppdrag från den beslutande nämnden ska uppgifter som gäller uppdraget dokumenteras och ange

5. vilken bedömning nämnden har gjort av den enskildes behov,

id

typ

namn,

adress, epostadress,

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

6 kap. 1 §, p8

När utföraren har tagit emot ett uppdrag från den beslutande nämnden ska uppgifter som gäller uppdraget dokumenteras och ange

8. namn och kontaktuppgifter till ansvarig handläggare hos nämnden.

typ,

namn

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

7 kap. 1 §

När SiS efter kontakt med den beslutande nämnden har åtagit sig att genomföra en insats som avser den enskilde, ska detta dokumenteras. Av dokumentationen ska det framgå när den skriftliga ansökan om inskrivning, nämndens utredning i ärendet enligt 9 kap. 2 § socialtjänstförordningen (2025:468) och kopia av det verkställbara beslutet eller någon annan underrättelse om detsamma enligt 9 kap. 3 § kom SiS tillhanda.

 

typ,

namn

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

7 kap. 1 §, p1

Av dokumentationen ska det också framgå

1. vilken nämnd som har gjort ansökan,

typ,

namn

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

7 kap. 1 §, p3

Av dokumentationen ska det också framgå

 

3. när och på vilket sätt SiS har lämnat en platsanvisning,

typ,

namn

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

7 kap. 1 §, p4

Av dokumentationen ska det också framgå

4. när och på vilket sätt SiS har kontrollerat att nämnden har fattat beslut om placering enligt 11 § LVU,

typ,

namn

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

7 kap. 1 §, p5

Av dokumentationen ska det också framgå

5. när och på vilket sätt SiS har kontrollerat om ett giltigt beslut om omedelbart omhändertagande eller vård föreligger, och

id,

typ

namn,

adress,

epostadress

telefonnummer

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

7 kap. 1 §, p6

Av dokumentationen ska det också framgå

6. namn och kontaktuppgifter till ansvarig handläggare hos nämnden.

id,

typ,

namn

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

7 kap. 10 §, p1

Dokumentationen av ett beslut som innebär att den enskilde ska flyttas till ett annat hem med stöd av bestämmelserna i 25 § LVM ska innehålla uppgifter om

1. vilket hem det gäller,

id,

typ,

namn,

 

Lag (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall

10 §

Av utredningen skall också framgå i vilket hem intagning kan ske och vilken vård utanför hemmet som planeras, om intagning sker.

typ,

namn

Lag (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall

11 § andra st

Anser socialnämnden efter utredning att det finns skäl att bereda någon tvångsvård, skall nämnden ansöka om sådan vård hos förvaltningsrätten.

 

Till ansökan skall fogas den utredning nämnden gjort och ett sådant läkarintyg som avses i 9 §.

typ,

namn

Lag (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall

28 §

Innan vård i annan form påbörjas skall socialnämnden, i samråd med den intagne och Statens institutionsstyrelse, upprätta en plan för den fortsatta vården.

 

Kompletterande angelägenheter för informationsdelning

Det är viktigt att notera att den grundläggande informationen som krävs vid delning och överföring av uppgifter inte uttryckligen anges som krav i författning, förutom i undantagsfall. Socialstyrelsen har därför i dagsläget valt att inte kartlägga sådan information. Trots detta är det en nödvändig förutsättning för en säker och effektiv informationshantering inom vården och socialtjänsten.

Publicerad: