Beslut om insats

NIMen har utformats för att tydliggöra och lyfta fram vilka delar som är viktiga att dokumentera i handläggning när det gäller beslut om insats som fattas av kommunal nämnd och gäller brukare. I ärendets handläggning sammanställs den information som är grund för ett beslut exempelvis om personen har rätt till insats för att tillgodose personligt behov med stöd av författning.

Beslut om insats kan ha olika utfall exempelvis:

Beslut att godkänna/bevilja en ansökan efter behovsprövning av individuellt inriktad insats

Beslut att avskriva ärendet fattas när ansökan återkallas av den som ansökan gäller

Beslut om avskrivning avgör inte sakfrågan och hindrar inte att frågan kan avgöras.

Ett beslut ska motiveras, dvs skäl till beslut är av betydelse för förståelsen av ställningstagandet som gjorts och att kontrollera så att inget har blivit missuppfattat. Dels för att den som inte är nöjd med utfallet i beslutet ska kunna utforma sitt överklagande på ett så ändamålsenligt sätt som möjligt.

Modellen belyser och specificerar de attribut som är viktiga för att hantera olika ställningstaganden som i myndighetsutövningen innefattar att fatta beslut om insats i ett ärende där en part är brukare.

Metadata

Id (URI)              

 

Status

utkast

Publiceringsdatum

2025-12-08

Utgivare

Socialstyrelsen

Utgivningsspråk

Svenska (SE)

Område

Socialtjänst

Nyckelord

beslut, ställningstagande, beslutsfattare, beslut om insats

Datum för revidering

 

 

Begreppsmodell

Begreppsmodellen är uppbyggd på identifierade relevanta juridiska uttryck samt andra relevanta begrepp i sammanhanget. Begreppen är definierade för att skapa klarhet och förståelse, vilket säkerställer att relevant information tolkas korrekt och kan utbytas effektivt mellan alla inblandade aktörer.

Begreppsbeskrivning

Begrepp Definition och beskrivning Källa

Beslut

Avgörande i viss fråga

 

Myndighetens beslut avgör i allmänhet sakfrågan med stöd av specialförfattning i ett ärende, utom vid avskrivning och avvisning. Endast de beslut som går den enskilde emot, helt eller delvis, är möjliga att överklaga.

Socialstyrelsens termbank

 

Nationell informationsstruktur

Ställningstagande

I vissa situationer avgör en viss part ställningstagande frågan. Parten tar ställning till något alternativ som föreslagits exempelvis i ett beslutsunderlag.

 

 

Nationell informationsstruktur

 

beslutsfattare

En organisation eller personal som fattar ett beslut i en viss situation. Exempelvis en nämnd som beslutar om att en brukare har rätt till vissa individuellt inriktade insatser.

Nationell informationsstruktur

 

Informationsmodell

Attribut och kodverk i modellen är noggrant utvalda och motiverade av de krav som anges i lagar, förordningar och föreskrifter för att säkerställa en korrekt och effektiv kommunikation mellan brukare, kommunal nämnd och personal inom socialtjänsten.

Attributsbeskrivning

Attribut Beskrivning Datatyp Kardinalitet Kodverk Författning

lagrum

Det lagrum som är grund för beslut

CD_CV

1

 

FL 2017:900

SOSFS 2014:5

utfall

Det som är beslutet i ärendet

 

CD_CV

1

 

FL 2017:900

SOL 2025:400

LSS 1993:387

SOSFS 2014:5

motivering

Textuell motivering till beslut

ST

1

 

FL 2017:900

SOSFS 2014:5

datum

Angivelse av tidpunkt då beslut fattas, ett beslutsdatum

TS

1

 

FL 2017:900

SOSFS 2014:5

beslutsfattare

Kod för beslutsfattare

CD_CV

1

Se kodverk och urvalslista

FL 2017:900

SOSFS 2014:5

status

Angivelse av status för beslut

CD_CV

0...1

 

SOSFS 2014:5

varaktighet

Angivelse av tidsperiod för ett beslut

IVL_TS

0...1

 

SOSFS 2014:5

beskrivning

Textuell beskrivning kan i förekommande fall innehålla särskilda förbehåll som hänger samman med beslutet

ST

0…1

 

SOSFS 2014:5

 

Kodverk/Urval

Kodverk Urvals-ID Urval Beskrivning

Snomed CT

Deltagartyper 53361000052102

Beslutsfattare 53271000052104

En organisation eller personal som fattar ett

beslut i en viss situation.

 

Genom att utgå från informationen i NIMen kan vården och socialtjänsten säkerställa att de uppfyller dessa rättsliga krav på ett konsekvent och tydligt sätt. Modellen fungerar därför som ett verktyg för att förbättra noggrannheten och enhetligheten i hanteringen av dessa personer, vilket i sin tur bidrar till en högre kvalitet och säkerhet vid exempelvis informationsdelning.

Dokumentationskrav enligt författning

Attribut Författning Kapitel, paragraf, stycke, punkt Författningstext

utfall

Socialtjänstlag (2025:400)

14 kap. 3 §

Handläggning av ärenden som rör enskilda samt genomförande av insatser ska dokumenteras, om inte annat följer av 4 eller 5 §. Beslut och åtgärder i ärendet ska dokumenteras. Även faktiska omständigheter och händelser av betydelse ska dokumenteras

utfall

Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (1993:387)

21 a §

Handläggning av ärenden som rör enskilda samt genomförande av beslut om insatser enligt denna lag skall dokumenteras. Dokumentationen skall utvisa beslut och åtgärder som vidtas i ärendet samt faktiska omständigheter och händelser av betydelse.

datum

utfall

SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS SOSFS 2014:5

5 kap. 13 §

Besluta

Om en utredning har avbrutits på grund av att den enskilde inte längre vill få sin ansökan eller begäran om insats prövad av nämnden, ska det framgå av dokumentationen när nämnden har beslutat att avskriva ärendet.

 

datum

SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS SOSFS 2014:5

5 kap. 14 §  st 1 p1

Dokumentationen av ett muntligt beslut ska innehålla uppgifter
om dagen för beslutet,

utfall

beskrivning

SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS SOSFS 2014:5

5 kap. 14 § st 1 p2

Dokumentationen av ett muntligt beslut ska innehålla uppgifter om

vad beslutet innehåller,

 

beslutsfattare

SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS SOSFS 2014:5

5 kap. 14 §  st 1 p3

Dokumentationen av ett muntligt beslut ska innehålla uppgifter om

vem (namn samt befattning eller titel) eller vilka (vilken nämnd) som har fattat beslutet,

lagrum

SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS SOSFS 2014:5

5 kap. 14 § st 1 p4

Dokumentationen av ett muntligt beslut ska innehålla uppgifter om

vilket lagrum som ligger till grund för beslutet, och

motivering

SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

5 kap. 14 § st 1 p5

Dokumentationen av ett muntligt beslut ska innehålla uppgifter om

vilka skäl som ligger till grund för beslutet.

lagrum

motivering

beslutsfattare

 

SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

5 kap. 14 § st 2

Dokumentationen av ett skriftligt beslut ska, utöver de uppgifter som anges i 31 § förvaltningslagen (2017:900), även innehålla uppgifter om vilket lagrum och vilka skäl som ligger till grund för beslutet samt uppgift om beslutsfattarens befattning eller titel. 

lagrum

SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS SOSFS 2014:5

5 kap. 15 §, p1

Dokumentationen av ett beslut som gäller en insats enligt SoL eller en insats enligt LSS ska, utöver vad som anges I 14 §, även innehålla uppgifter om

vad den enskildes ansökan eller begäran avser, 

utfall

 

SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS SOSFS 2014:5

5 kap. 15 § st 1 p2

Dokumentationen av ett beslut som gäller en insats enligt SoL eller en insats enligt LSS ska, utöver vad som anges i 14 §, även innehålla uppgifter om

vilka insatser som har beviljats eller avslagits helt eller delvis, och

varaktighet

beskrivning

SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS SOSFS 2014:5

5 kap. 15 § st 1 p3

 

Dokumentationen av ett beslut som gäller en insats enligt SoL eller en insats enligt LSS ska, utöver vad som anges i 14 §, även innehålla uppgifter om

huruvida beslutet är tidsbegränsat eller förenat med något annat förbehåll.

 

status

SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS SOSFS 2014:5

5 kap. 17 § st 1 p2

Av dokumentationen ska det framgå om

nämnden har ändrat beslutet enligt 38 § förvaltningslagen (2017:900), och

status

SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS SOSFS 2014:5

5 kap. 18 § 1 p

Om nämnden helt eller delvis har återkallat ett beslut om insats enligt SoL eller LSS, ska det av dokumentationen framgå

när beslutet om insats har återkallats helt eller delvis,

 

datum

Förvaltningslag 2017:900

31 § p1

För varje skriftligt beslut ska det finnas en handling som visar dagen för beslutet,

utfall

beskrivning

Förvaltningslag 2017:900

31 § p2

För varje skriftligt beslut ska det finnas en handling som visar vad beslutet innehåller,

beslutsfattare

Förvaltningslag 2017:900

31 § p3

För varje skriftligt beslut ska det finnas en handling som visar vem eller vilka som har fattat beslutet,

motivering

lagrum

Förvaltningslag 2017:900

32 § 1 st

Ett beslut som kan antas påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt ska innehålla en klargörande motivering, om det inte är uppenbart obehövligt. En sådan motivering ska innehålla uppgifter om vilka föreskrifter som har tillämpats och vilka omständigheter som har varit avgörande för myndighetens ställningstagande.

status

Förvaltningslag 2017:900

36 §   

Ett beslut som innehåller en uppenbar felaktighet till följd av myndighetens eller någon annans skrivfel, räknefel eller något annat liknande förbiseende får rättas av den myndighet som har meddelat beslutet.

status

Förvaltningslag 2017:900

37 § första st

En myndighet får ändra ett beslut som den har meddelat som första instans om den anser att beslutet är felaktigt på grund av att det har tillkommit nya omständigheter eller av någon annan anledning.

status

Förvaltningslag 2017:900

39 §   

Ett beslut som har överklagats får ändras av den myndighet som har meddelat det som första instans enbart i sådana fall som avses i 38 § och bara om överklagandet och övriga handlingar i ärendet ännu inte har överlämnats till den högre instans som ska pröva överklagandet.

 

Kompletterande angelägenheter för informationsdelning

Det är viktigt att notera att den grundläggande informationen som krävs vid delning och överföring av uppgifter inte uttryckligen anges som krav i författning, förutom i undantagsfall. Socialstyrelsen har därför i dagsläget valt att inte kartlägga sådan information. Trots detta är det en nödvändig förutsättning för en säker och effektiv informationshantering inom vården och socialtjänsten.

Publicerad: