Aktualisera ärende

NIMen har utformats för att tydliggöra och framhålla vilka delar som är viktiga att förtydliga och behöver framgå när en fysisk person tar kontakt med myndighet. En myndighet ska vara tillgänglig för kontakter och informera om hur och när sådana kan tas. Ett ärende kan startas av en fysisk person som blir part i ärendet och som har rätt till insyn. Det är en kommunal nämnd som tar emot olika framställningar, handlägger ärenden samt fattar beslut enligt specialreglering exempelvis om insatser enligt Socialtjänstlagen och Lagen om stöd och service till funktionshindrade.

Modellen belyser och specificerar de attribut som är viktiga för att hantera framställningar gällande en person och som benämns ansökan, anmälan eller information på annat sätt. Den som inte själv kan tillgodose exempelvis sina personliga eller ekonomiska behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt kan ha rätt till insatser som kommunen ansvarar för. Därför är det viktigt att det i framställningen tydligt anges vad ärendet gäller. Hantering av ofullständig eller oklar framställning hanteras inte i denna NIM.

Olika kontaktsätt kan användas när informationen i en framställning lämnas till nämnden exempelvis:

Muntligt, vid ett fysiskt möte eller via telefon (distanskontakt).

Skriftligt, med sms, brev eller en digital e-tjänst som är exempel på distanskontakter

För att aktualisera ett ärende behöver framställningen även innehålla information om en persons identitet och kontaktuppgifter.

Metadata

Id (URI)              

 

Status

utkast

Publiceringsdatum

2025-12-08

Utgivare

Socialstyrelsen

Utgivningsspråk

Svenska (SE)

Område

Socialtjänst

Nyckelord

Framställning, ansökan, anmälan, information på annat sätt

Datum för revidering

 

 

Begreppsmodell

Begreppsmodellen är uppbyggd på identifierade relevanta juridiska uttryck samt andra relevanta begrepp i sammanhanget. Begreppen är definierade för att skapa klarhet och förståelse, vilket säkerställer att relevant information tolkas korrekt och kan utbytas effektivt mellan alla inblandade aktörer.

Begreppsbeskrivning

Begrepp Definition och beskrivning Källa

Framställning

Framställning hanteras av myndighet exempelvis som en mottagen eller upprättad handling.

Nationell informationsstruktur

 

Ansökan

meddelande i vilket man begär något från en myndighet

Ansökan inom vård och omsorg görs enligt bestämmelser i lag eller förordning.

Det som ansökan avser kan godkännas eller nekas

Rikstermbanken Språkrådet, Institutet för språk och folkminnen: Myndighetstermlistan 

 

Nationell informationsstruktur

Anmälan

meddelande i vilket någon eller något anmäls

Anmärkning: Anmälan inom vård och omsorg görs enligt bestämmelser i lag eller förordning,

Socialstyrelsens termbank

 

 

 

 

 

Information på annat sätt

Information som kommit till nämndens kännedom på annat sätt än genom en ansökan eller anmälan

Nationell informationsstruktur

 

Informationsmodell

Attribut och kodverk i modellen är noggrant utvalda och motiverade av de krav som anges i lagar, förordningar och föreskrifter för att säkerställa en korrekt och effektiv kommunikation mellan brukare, förmyndare, kommunal nämnd och personal inom socialtjänsten.

Attributsbeskrivning

Namn på attribut Beskrivning av attribut Datatyp Kardinalitet Kodverk Författning

typ

Ange typ av framställning för att inleda ärende

CD_CV

 1

 

 

SOS-FS 2014:5,

 

tidpunkt

Ange tidpunkt då framställning lämnats till nämnd.

TS

1

 

SOS-FS 2014:5

 

orsak

Ange vad framställningen avser

CD_CV |ST

1...*

 

 

FV 19 §

SOS-FS 2014:5

kontaktsätt

Ange det kontaktsätt som använts vid framställningen

CD_CV

1

 

SOS-FS 2014:5

beskrivning

Används för att ytterligare beskriva eller komplettera det framställningen avser.

ST

0..1

 

FV 19 §

SOS-FS 2014:5

status

 

Ange en status för framställningen exempelvis är lämnad eller upprättad

CD_CV

0…1

 

SOS-FS 2014:5

 

Genom att utgå från informationen i NIMen kan vården och socialtjänsten säkerställa att de uppfyller dessa rättsliga krav på ett konsekvent och tydligt sätt. Modellen fungerar därför som ett verktyg för att förbättra noggrannheten och enhetligheten i hanteringen av dessa personer, vilket i sin tur bidrar till en högre kvalitet och säkerhet vid exempelvis informationsdelning.

Dokumentationskrav enligt författning

Attribut Författning Kapitel, paragraf, stycke, punkt Författningstext

typ

 

Förvaltningslag (2017:900)

19 § första st

En enskild kan inleda ett ärende hos en myndighet genom en ansökan, anmälan eller annan framställning. Framställningen ska innehålla uppgifter om den enskildes identitet och den information som behövs för att myndigheten ska kunna komma i kontakt med honom eller henne.

orsak

beskrivning

Förvaltningslag (2017:900)

19 § andra st

Det ska framgå av framställningen vad ärendet gäller och vad den enskilde vill att myndigheten ska göra. Det ska också framgå vilka omständigheter som ligger till grund för den enskildes begäran, om det inte är uppenbart obehövligt.

typ,

orsak

beskrivning

SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

5 kap. 1 §, p1

Dokumentation av en ansökan, begäran eller anmälan ska innehålla uppgifter om

1. vad saken gäller,

beskrivning

SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

5 kap. 1 § andra st

Dokumentation av en ansökan, begäran eller anmälan ska innehålla uppgifter om

Av dokumentationen ska det också framgå vilka andra uppgifter av betydelse för saken som har lämnats till nämnden.

typ

SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

5 kap. 1 § tredje st

Dokumentation av en ansökan, begäran eller anmälan ska innehålla uppgifter om

Uppgifter som har kommit till nämndens kännedom på annat sätt än genom en ansökan, begäran eller anmälan och som kan föranleda någon åtgärd av nämnden enligt 14 kap. 2 § SoL ska dokumenteras enligt första och andra styckena.

tidpunkt,

kontaktsätt

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

5 kap. 1 §, p 4

Dokumentation av en ansökan, begäran eller anmälan ska innehålla uppgifter om

4. när och hur uppgifterna har lämnats till nämnden, och

typ

Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS

7 kap. 1 §, p1

Av dokumentationen ska det också framgå

1. vilken nämnd som har gjort ansökan, 

 

Kompletterande angelägenheter för informationsdelning

Det är viktigt att notera att den grundläggande informationen som krävs vid delning och överföring av uppgifter inte uttryckligen anges som krav i författning, förutom i undantagsfall. Socialstyrelsen har därför i dagsläget valt att inte kartlägga sådan information. Trots detta är det en nödvändig förutsättning för en säker och effektiv informationshantering inom vården och socialtjänsten.

Publicerad: