Aktivitet

NIMen har utformats för att tydliggöra och framhålla vilka delar som är viktiga att förtydliga när det gäller information om planerade och vidtagna aktiviteter som hälso- och sjukvårdspersonal utför utifrån det vårdbehov som en patient har. Hälso- och sjukvårdspersonal utför olika typer av aktiviteter exempelvis planera, utreda, bedöma och behandla. I en utredning där hälso- och sjukvårdspersonal genomför flera olika aktiviteter, och beroende på resultat, bedömer personalen om utrett hälsotillstånd är åtgärdsmotiverande samt vilka val av behandlingsåtgärder som är rekommenderade.

Modellen belyser och specificerar de attribut som är viktiga för att hantera information om dessa aktiviteter. Här är några exempel på varför sådan information kan vara avgörande:

Utreda med medicinsk kroppsundersökning kan vara att lyssna på hjärtslag och andningsljud.

Bedöma symtom och undersökningsresultatet från en kroppsundersökning

Behandla med kirurgiskt ingrepp kan vara att operera bort blindtarmen.

Förebygga med stödsamtal för att uppnå målet att sluta röka

Metadata

 

Id (URI)              

TBA

Status

Publicering

Publiceringsdatum

2025-01-03

Utgivare

Socialstyrelsen

Utgivningsspråk

Svenska (SE)

Område

Hälso- och sjukvård

Nyckelord

aktivitet, bedömning, behandling, utredning, åtgärd, förebyggande, åtgärd

Datum för revidering

 

 

Begreppsmodell

Begreppsmodellen är uppbyggd på identifierade relevanta juridiska uttryck samt andra relevanta begrepp i sammanhanget. Begreppen är definierade för att skapa klarhet och förståelse, vilket säkerställer att relevant information tolkas korrekt och kan utbytas effektivt mellan alla inblandade aktörer.

Begreppsbeskrivning

 

Aktivitet

Något som kan utföras av någon eller något

 

Aktiviteter kan vara exempelvis planerade, pågående eller utförda.

Rikstermbanken

 

NI

 

Åtgärd

 

Aktivitet som är inriktat på visst resultat

 

Inom hälso- och sjukvård förekommer exempelvis följande aktiviteter: utredning, behandling, planering och uppföljning och som utförs av hälso- och sjukvårdspersonal eller en medicinteknisk produkt.

Socialstyrelsens termbank

 

NI

Förebyggande åtgärd

(inom vård och omsorg:) åtgärd för att förhindra uppkomst av eller påverka förlopp av sjukdomar, skador, fysiska, psykiska eller sociala problem

Socialstyrelsens termbank

 

Utredning

 

Åtgärd som syftar till att inhämta och analysera relevant information.

 

 

NI

 

 

 

Bedömning

åtgärd i form av ett omdöme grundat på insamlad information

Termen bedömning kan också stå för själva resultatet av aktiviteten bedöma.

Socialstyrelsens termbank

NI

Behandling

 

åtgärd som syftar till att förebygga ohälsa eller bevara eller förbättra hälsotillstånd.

NI

 

Informationsmodell

Attribut och kodverk i modellen är noggrant utvalda och motiverade av de krav som anges i lagar, förordningar och föreskrifter för att säkerställa en korrekt och effektiv kommunikation mellan patienter, vårdnadshavare och hälso- och sjukvårdspersonal.

Attributsbeskrivning

 
Namn på attribut Beskrivning av attribut Datatyp Kardinalitet Kodverk Författning

typ

Kod eller namn för den typ av aktivitet som avses, exempelvis genom användande av en kod från ett kodverk.

CD_CV ST

0..1

Se kodverkslista för typ av aktivitet eller klassificering av åtgärder

 

SFS 2008:355

HSLF FS 2016:40

 

status

Kod för aktivitetens status som anger om en aktivitet exempelvis är planerad eller utförd.

CD_CV

0..1

Se kodverkslista för status

 

SFS 2008:355

HSLF FS 2016:40

 

tid

Angivelse av vilken tid en aktivitet är önskas utföras, planerad att utföras eller har utförts. Om aktiviteten är planerad att ske återkommande kan även frekvens och omfattning anges.

Beroende på behov i den faktiska tillämpningen kan någon av datatyperna TS för tidpunkt, IVL(TS) för tidsintervall eller QSET(TS) för komplicerade tidsangivelser så som återkommande med viss frekvens användas.

TS|IVL(TS)|QSET(TS)

0..1

 

SFS 2008:3553

HSLF FS 2016:40

 

syfte

Kod för att ange syfte med aktiviteten.

Exempel på syften som kan behöva dokumenteras är preventiv avsikt, diagnostisk avsikt, palliativ avsikt.

CD_CV ST

0..1

Se kodverkslista för syfte

 

SFS 2008:355

HSLF FS 2016:40

 

 

Kodverk/Urval

 

Snomed CT

 



Urvalet ska användas för att specificera vilken typ av aktivitet som kan utföras.

hieraki åtgärder

kod från << 71388002 | åtgärd |                            

 

Snomed CT

 

 

Urvalet ska användas för att specifikt syftet med aktivt som kan utföras.

Kod från << 363675004 | avsikt |

Snomed CT

 

 

Urvalet ska användas för att specificera status på en aktivitet.

398166005 Utförd -
aktivitet som är påbörjad och fullföljd

397943006 Planerad -
aktivitet som är planerad framåt i tiden

385651009 Pågående -
aktivitet som är påbörjad men ännu inte är fullföljd.

89925002 Inställd -
planerad aktivitet som har dragits tillbaka

410546004 Avbruten –
påbörjad aktivitet som inte har fullföljts.

385660001 Inte utförd -
aktivitet som inte har påbörjats.

410521004 Ska ej utföras -
aktivitet som inte ska påbörjas

Klassifikation av vårdåtgärder KVÅ

 

OID 1.2.752.116.1.3.2.1.4

Klassifikation av vårdåtgärder (KVÅ)

 

Klassifikation av medicinska åtgärder KMÅ

 

OID 1.2.752.116.1.3.2.3.5

Koder, kodtexter för Klassifikation av medicinska åtgärder (KMÅ)

 

Klassifikation av kirurgiska åtgärder KKÅ

 

OID 1.2.752.116.1.3.2.3.6
Koder, kodtexter för Klassifikation av kirurgiska åtgärder (KKÅ)

 

 

Genom att utgå från informationen i NIMen kan vården och socialtjänsten säkerställa att de uppfyller dessa rättsliga krav på ett konsekvent och tydligt sätt. Modellen fungerar därför som ett verktyg för att förbättra noggrannheten och enhetligheten i hanteringen av aktivitet, vilket i sin tur bidrar till en högre kvalitet och säkerhet vid exempelvis informationsdelning.

Dokumentationskrav enligt författning

typ, syfte

SFS 2008:355

3 kap. 6 § 1 st 3 p

 

Om uppgifterna finns tillgängliga, ska en patientjournal alltid innehålla
3. uppgift om ställd diagnos och anledning till mera betydande åtgärder,

typ, tid, status, syfte 

SFS 2008:355

3 kap. 6 § 1 st 4 p

 

Om uppgifterna finns tillgängliga, ska en patientjournal alltid innehålla

4. väsentliga uppgifter om vidtagna och planerade åtgärder, och

typ

SFS 2008:355

3 kap. 6 § 1 st 5 p

 

Om uppgifterna finns tillgängliga, ska en patientjournal alltid innehålla

5. uppgift om den information som lämnats till patienten och om de ställningstaganden som gjorts i fråga om val av behandlingsalternativ och om möjligheten till en förnyad medicinsk bedömning.

typ

SFS 2008:355

3 kap. 6 § 1 st 6 p

 

Om uppgifterna finns tillgängliga, ska en patientjournal alltid innehålla

6. uppgift om att en patient har beslutat att avstå från viss vård eller behandling.

typ

HSLF-FS 2016:40

5 kap.  5 § 1 p

Vårdgivaren ska säkerställa att en patientjournal, i förekommande fall, innehåller uppgifter om

1. aktuellt hälsotillstånd och medicinska bedömningar

typ, syfte

HSLF-FS 2016:40

5 kap.  5 § 2 p

Vårdgivaren ska säkerställa att en patientjournal, i förekommande fall, innehåller uppgifter om,

 2. utredande och behandlande åtgärder samt bakgrunden till dessa,

typ, syfte

HSLF-FS 2016:40

5 kap.  5 § 4 p

Vårdgivaren ska säkerställa att en patientjournal, i förekommande fall, innehåller uppgifter om

4. resultat av utredande och behandlande åtgärder,

typ

HSLF-FS 2016:40

5 kap.  5 § 7 p

Vårdgivaren ska säkerställa att en patientjournal, i förekommande fall, innehåller uppgifter om

 7. komplikationer av vård och behandling

typ

HSLF-FS 2016:40

5 kap.  5 § 10 p

Vårdgivaren ska säkerställa att en patientjournal, i förekommande fall, innehåller uppgifter om

 10. patientens önskemål om vård och behandling,

 

Kompletterande angelägenheter för informationsdelning

Det är viktigt att notera att den grundläggande informationen som krävs vid delning och överföring av uppgifter inte uttryckligen anges som krav i författning, förutom i undantagsfall. Socialstyrelsen har därför i dagsläget valt att inte kartlägga sådan information. Trots detta är det en nödvändig förutsättning för en säker och effektiv informationshantering inom vården och socialtjänsten.

Publicerad: