Primärvård – väntetider och vårdgaranti

Här ser du statistik om primärvård. Till exempel hur stor andel av landets patienter som får vård inom vårdgarantins tidsgränser. Du kan också se vårdkontakter i primärvård utifrån vilken typ av kontakt.

Regioner som byter journalsystem har tagits bort

Flera regioner genomför byten av system för vårdinformation. Just nu är det regionerna Dalarna, Sörmland, Halland, Örebro, Norrbotten, Gävleborg, Västerbotten och Västernorrland. Det påverkar rapportering och datakvalitet. Därför har data för de regionerna tagits bort ur diagrammen.

Med primärvård menas hälso- och sjukvårdsverksamhet där öppen vård ges oavsett vad man har för sjukdom, ålder eller tillhör för patientgrupp. Det kan till exempel vara verksamhet vid vårdcentral, mödrahälsovård och barnhälsovård.

Inom vårdgarantin i primärvård

Här ser du statistik om vård där patienter får vård inom vårdgarantins tidsgränser.

Diagrammen visar hur vårdgarantins första kontakt samma dag och medicinsk bedömning inom tre dagar i primärvård uppfylls nationellt. Där kan du kan också jämföra olika regioner och mot snittet i riket.

Om vårdgarantin

Vårdgarantin är en lagstadgad rättighet som innebär att regionen ska erbjuda den som är folkbokförd där vård inom en viss tid. Om vårdgarantins tidsgränser inte kan hållas ska patienten erbjudas vård hos en annan vårdgivare.

De tidsgränser som gäller är:

  • Kontakt med primärvården samma dag
  • Medicinsk bedömning inom tre dagar av en läkare eller annan hälso- och sjukvårdspersonal inom primärvården
  • Besök inom den planerade specialiserade vården inom 90 dagar efter att en remiss eller vårdbegäran har skickats
  • Behandling eller operation inom 90 dagar efter ordination av specialistläkare

Mer om vårdgarantin på 1177

Kontakt samma dag

Här ser du statistik för hur många samtal som kommit via telefoni inom primärvård, och hur många av dem som besvarats av en person.

Det som mäts är alla inkomna telefonsamtal under samma helgfria kalenderdag, som minst mellan klockan 08:00 till 17:00.

Fel procent visas i diagrammet för första kontakt samma dag

Fel procent visas i diagrammet, men rätt procent står i tabellen.

Felsökning pågår.

Alla ska få kontakt med primärvården samma dag

Du ska få kontakt med den vårdcentral där du är listad samma dag som du söker vård.

I diagrammet visar staplarna hur stor andel av alla personer som får kontakt samma dag. Ju högre andel desto bättre. En låg andel innebär att det är många som inte får kontakt samma dag enligt vårdgarantins tidsgräns.

Alla ska få en medicinsk bedömning inom tre dagar

Du ska få en medicinsk bedömning av legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal för ett nytt eller försämrat hälsoproblem inom tre dagar.

I diagrammet visar linjerna hur stor andel som får en medicinsk bedömning i tid. Ju högre andel desto bättre. En låg andel betyder att det är många som inte får en medicinsk bedömning inom vårdgarantins tidsgräns.

Vårdkontakter i primärvård

Diagrammet visar utvecklingen över tid för vårdkontakter i primärvård utifrån typ av kontakt eller besöksform.

Besök på vårdcentraler är vanligast

Diagrammet visar utvecklingen över tid för vårdkontakter i primärvård utifrån typ av kontakt eller besöksform. Utvecklingen är relativt oförändrad över tid.

Den största andelen av vårdkontakterna utgörs av besök på enhet, följt av telefon- och/eller brevkontakt. En mindre andel av vårdkontakterna utgörs av distansbesök. Den minsta andelen består av hembesök.

Förklaring av begrepp

  • Besök enhet innebär en vårdkontakt i öppen vård där hälso- och sjukvårdspersonal och patient befinner sig på samma fysiska plats, till exempel på en vårdcentral.
  • Telefon-/brevkontakt betyder en vårdkontakt i öppen vård där kontakten mellan hälso- och sjukvårdspersonal och patient sker via telefon eller brev. Kontakten kan innehållsmässigt likställas med ett besök.
  • Besök distans innebär en vårdkontakt i öppen vård där kontakten mellan hälso- och sjukvårdspersonal och patient sker digitalt. Till exempel genom video, chatt eller liknande kommunikationskanal.
  • Hembesök innebär ett öppenvårdsbesök i patientens bostad eller motsvarande.

Fakta om statistiken

Socialstyrelsen följer och visar tillgängligheten i hälso- och sjukvården för akutmottagningar, primärvård, specialiserad vård och barn- och ungdomspsykiatrin. Syftet är att bidra med kunskap om läget när det gäller tillgängligheten till vård och i förlängningen en jämlik vård. Det betyder rätt vård, i rätt tid, på rätt nivå utifrån individens förutsättningar och vårdbehov. Tack vare statistiken får vi mer kunskap om det.

Statistiken visas med ett par månaders eftersläpning av data. 

Statistiken uppdateras andra torsdagen varje månad klockan 16:00 om datakvaliteten är tillräckligt god. Om den dagen är en röd dag flyttas uppdateringen fram en vecka. Uppehåll sker i juli då det är sommaruppehåll.

Datakälla

Statistiken är baserad på siffror från väntetidsdatabasen från Sveriges Kommuner och Regioner. Statistiken visar en ögonblicksbild utifrån när datauttaget gjordes. Vissa figurer inkluderar också avvikelserna patientvald väntan (PvV) och medicinskt orsakad väntan (MoV). Statistiken kan därför skilja sig från siffrorna på Sveriges Kommuner och Regioners statistik för väntetider i vården.

Socialstyrelsen har tagit över ansvaret för insamlingen av väntetidsdata från Sveriges Kommuner och Regioner. Tills alla regioner fått igång en tillräckligt bra rapportering till Socialstyrelsen baseras statistiken på siffror från Sveriges Kommuner och Regioner.

Kvalitet och bortfall

Det går inte att göra nationella jämförelser mellan 2019 och 2020 för kontakter i primärvård från den nationella väntetidsdatabasen hos Sveriges Kommuner och Regioner. Det beror på att det saknas inrapportering av flera regioners primärvårdskontakter till väntetidsdatabasen för motsvarande månader 2019.

Varför saknas det värden i statistiken?

För att säkerställa att personuppgifter inte röjs visas inte uppgifter som kan peka ut ett lågt antal patienter eller vårdepisoder. I diagram står det som “Värde kan ej visas”.

Om det står “Värde saknas” beror det på att data inte har rapporterats in.

“Ej aktuellt” betyder att data inte finns för den kategorin.

Definitioner

Vad är primärvård?

Hälso- och sjukvårdsverksamhet där öppen vård ges oavsett sjukdom, ålder eller patientgrupp.

Vad är ett läkarbesök?

En vårdkontakt i öppen vård med en läkare.

Vad är en vårdkontakt?

Kontakt mellan patient och hälso- och sjukvårdspersonal när hälso- och sjukvård utförs.

Senast uppdaterad:
Publicerad: