Primärvård – väntetider och vårdgaranti
Regioner som byter journalsystem har tagits bort
Flera regioner genomför byten av system för vårdinformation. Just nu är det regionerna Dalarna, Sörmland, Halland, Örebro, Norrbotten, Gävleborg, Västerbotten och Västernorrland. Det påverkar rapportering och datakvalitet. Därför har data för de regionerna tagits bort ur diagrammen.
Med primärvård menas hälso- och sjukvårdsverksamhet där öppen vård ges oavsett vad man har för sjukdom, ålder eller tillhör för patientgrupp. Det kan till exempel vara verksamhet vid vårdcentral, mödrahälsovård och barnhälsovård.
Inom vårdgarantin i primärvård
Här ser du statistik om vård där patienter får vård inom vårdgarantins tidsgränser.
Diagrammen visar hur vårdgarantins första kontakt samma dag och medicinsk bedömning inom tre dagar i primärvård uppfylls nationellt. Där kan du kan också jämföra olika regioner och mot snittet i riket.
Kontakt samma dag
Här ser du statistik för hur många samtal som kommit via telefoni inom primärvård, och hur många av dem som besvarats av en person.
Det som mäts är alla inkomna telefonsamtal under samma helgfria kalenderdag, som minst mellan klockan 08:00 till 17:00.
Fel procent visas i diagrammet för första kontakt samma dag
Fel procent visas i diagrammet, men rätt procent står i tabellen.
Felsökning pågår.
Första kontakt samma dag - 0 dagar
Alla ska få kontakt med primärvården samma dag
Du ska få kontakt med den vårdcentral där du är listad samma dag som du söker vård.
I diagrammet visar staplarna hur stor andel av alla personer som får kontakt samma dag. Ju högre andel desto bättre. En låg andel innebär att det är många som inte får kontakt samma dag enligt vårdgarantins tidsgräns.
Medicinsk bedömning inom 3 dagar – jämför regioner
Alla ska få en medicinsk bedömning inom tre dagar
Du ska få en medicinsk bedömning av legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal för ett nytt eller försämrat hälsoproblem inom tre dagar.
I diagrammet visar linjerna hur stor andel som får en medicinsk bedömning i tid. Ju högre andel desto bättre. En låg andel betyder att det är många som inte får en medicinsk bedömning inom vårdgarantins tidsgräns.
Vårdkontakter i primärvård
Diagrammet visar utvecklingen över tid för vårdkontakter i primärvård utifrån typ av kontakt eller besöksform.
Typ av vårdkontakt
Besök på vårdcentraler är vanligast
Diagrammet visar utvecklingen över tid för vårdkontakter i primärvård utifrån typ av kontakt eller besöksform. Utvecklingen är relativt oförändrad över tid.
Den största andelen av vårdkontakterna utgörs av besök på enhet, följt av telefon- och/eller brevkontakt. En mindre andel av vårdkontakterna utgörs av distansbesök. Den minsta andelen består av hembesök.
Förklaring av begrepp
- Besök enhet innebär en vårdkontakt i öppen vård där hälso- och sjukvårdspersonal och patient befinner sig på samma fysiska plats, till exempel på en vårdcentral.
- Telefon-/brevkontakt betyder en vårdkontakt i öppen vård där kontakten mellan hälso- och sjukvårdspersonal och patient sker via telefon eller brev. Kontakten kan innehållsmässigt likställas med ett besök.
- Besök distans innebär en vårdkontakt i öppen vård där kontakten mellan hälso- och sjukvårdspersonal och patient sker digitalt. Till exempel genom video, chatt eller liknande kommunikationskanal.
- Hembesök innebär ett öppenvårdsbesök i patientens bostad eller motsvarande.
Fakta om statistiken
Socialstyrelsen följer och visar tillgängligheten i hälso- och sjukvården för akutmottagningar, primärvård, specialiserad vård och barn- och ungdomspsykiatrin. Syftet är att bidra med kunskap om läget när det gäller tillgängligheten till vård och i förlängningen en jämlik vård. Det betyder rätt vård, i rätt tid, på rätt nivå utifrån individens förutsättningar och vårdbehov. Tack vare statistiken får vi mer kunskap om det.
Statistiken visas med ett par månaders eftersläpning av data.
Statistiken uppdateras andra torsdagen varje månad klockan 16:00 om datakvaliteten är tillräckligt god. Om den dagen är en röd dag flyttas uppdateringen fram en vecka. Uppehåll sker i juli då det är sommaruppehåll.
Datakälla
- Väntetidsdatabasen, Sveriges Kommuner och Regioner
- Patientregistret, Socialstyrelsen (för akutmottagningar)
Statistiken är baserad på siffror från väntetidsdatabasen från Sveriges Kommuner och Regioner. Statistiken visar en ögonblicksbild utifrån när datauttaget gjordes. Vissa figurer inkluderar också avvikelserna patientvald väntan (PvV) och medicinskt orsakad väntan (MoV). Statistiken kan därför skilja sig från siffrorna på Sveriges Kommuner och Regioners statistik för väntetider i vården.
Socialstyrelsen har tagit över ansvaret för insamlingen av väntetidsdata från Sveriges Kommuner och Regioner. Tills alla regioner fått igång en tillräckligt bra rapportering till Socialstyrelsen baseras statistiken på siffror från Sveriges Kommuner och Regioner.
Kvalitet och bortfall
Det går inte att göra nationella jämförelser mellan 2019 och 2020 för kontakter i primärvård från den nationella väntetidsdatabasen hos Sveriges Kommuner och Regioner. Det beror på att det saknas inrapportering av flera regioners primärvårdskontakter till väntetidsdatabasen för motsvarande månader 2019.