Primärvård – väntetider och vårdgaranti
Regioner som byter journalsystem har tagits bort
Flera regioner genomför byten av system för vårdinformation under 2025, till exempel Sörmland, Halland, Örebro, Norrbotten, Gävleborg, Västerbotten och Västernorrland. Det påverkar rapportering och datakvalitet. Därför har data för de regionerna tagits bort ur diagrammen.
Med primärvård menas hälso- och sjukvårdsverksamhet där öppen vård ges oavsett vad man har för sjukdom, ålder eller tillhör för patientgrupp. Det kan till exempel vara verksamhet vid vårdcentral, mödrahälsovård och barnhälsovård.
Inom vårdgarantin i primärvård
Här ser du statistik om vård där patienter får vård inom vårdgarantins tidsgränser.
Diagrammen visar hur vårdgarantins första kontakt samma dag och medicinsk bedömning inom tre dagar i primärvård uppfylls nationellt. Där kan du kan också jämföra olika regioner och mot snittet i riket.
Kontakt samma dag
Här ser du statistik för hur många samtal som kommit via telefoni inom primärvård, och hur många av dem som besvarats av en person.
Det som mäts är alla inkomna telefonsamtal under samma helgfria kalenderdag, som minst mellan klockan 08:00 till 17:00.
Första kontakt samma dag - 0 dagar
Många får kontakt samma dag
Ungefär 91 procent av patienterna får en första kontakt med primärvården inom samma dag via telefon. Trenden är relativt oförändrad över tid.
Resultatet baseras på ett medelvärde för riket under perioden januari till juli 2025. I rikets resultat är de regioner som byter journalsystem uteslutna.
Medicinsk bedömning inom 3 dagar
Allt fler får medicinsk bedömning snabbt
I snitt får 90 procent av landets patienter en medicinsk bedömning av primärvården inom tre dagar.
Även om det inte når upp tilll 100 procent går utvecklingen åt rätt håll.
Resultatet baseras på ett medelvärde för riket under perioden januari till juli 2025. I rikets resultat är de regioner som byter journalsystem uteslutna.
Vårdkontakter i primärvård
Diagrammet visar utvecklingen över tid för vårdkontakter i primärvård utifrån typ av kontakt eller besöksform.
Typ av vårdkontakt
Besök på vårdenhet vanligast
Den största andelen av vårdkontakterna utgörs av besök på enhet, följt av telefon- och/eller brevkontakt. En mindre andel av vårdkontakterna utgörs av distansbesök. Den minsta andelen består av hembesök.
Trenden är relativt oförändrad över tid.
Förklaring av begrepp
- Besök enhet innebär en vårdkontakt i öppen vård där hälso- och sjukvårdspersonal och patient befinner sig på samma fysiska plats, till exempel på en vårdcentral.
- Telefon-/brevkontakt betyder en vårdkontakt i öppen vård där kontakten mellan hälso- och sjukvårdspersonal och patient sker via telefon eller brev. Kontakten kan innehållsmässigt likställas med ett besök.
- Besök distans innebär en vårdkontakt i öppen vård där kontakten mellan hälso- och sjukvårdspersonal och patient sker digitalt. Till exempel genom video, chatt eller liknande kommunikationskanal.
- Hembesök innebär ett öppenvårdsbesök i patientens bostad eller motsvarande.
Fakta om statistiken
Socialstyrelsen följer och visar tillgängligheten i hälso- och sjukvården. Syftet är att bidra med kunskap om läget när det gäller tillgängligheten till vård och i förlängningen en jämlik vård. Det betyder rätt vård, i rätt tid, på rätt nivå utifrån individens förutsättningar och vårdbehov. Tack vare statistiken får vi mer kunskap om det.
Statistiken visas med ett par månaders eftersläpning av data.
Statistiken uppdateras andra torsdagen varje månad klockan 16:00 om datakvaliteten är tillräckligt god. Om den dagen är en röd dag flyttas uppdateringen fram en vecka. Uppehåll sker i juli då det är sommaruppehåll.
Datakälla
- Väntetidsdatabasen, Sveriges Kommuner och Regioner
- Patientregistret, Socialstyrelsen
Statistiken är till största del baserad på siffror från väntetidsdatabasen från Sveriges Kommuner och Regioner. Statistiken visar en ögonblicksbild utifrån när datauttaget gjordes. Vissa figurer inkluderar också avvikelserna patientvald väntan (PvV) och medicinskt orsakad väntan (MoV). Statistiken kan därför skilja sig från siffrorna på Sveriges Kommuner och Regioners statistik för väntetider i vården.
Socialstyrelsen har tagit över ansvaret för insamlandet av väntetider från Sveriges Kommuner och Regioner. Sedan augusti 2025 rapporterar regionerna in uppgifter till oss. Arbetet med övertagandet pågår och till och med 2026 kommer regionerna att rapportera dubbelt - både till Sveriges Kommuner och Regioner och Socialstyrelsen. Under den här perioden fortsätter statistiken att baseras på siffror från Sveriges Kommuner och Regioner.
Kvalitet och bortfall
Det går inte att göra nationella jämförelser mellan 2019 och 2020 för kontakter i primärvård från den nationella väntetidsdatabasen hos Sveriges Kommuner och Regioner. Det beror på att det saknas inrapportering av flera regioners primärvårdskontakter till väntetidsdatabasen för motsvarande månader 2019.