Stärka och utveckla arbetet med tillståndsprövning för skjutvapen

Socialstyrelsen ska tillsammans med Polismyndigheten inom sina respektive ansvarsområden stärka och utveckla arbetet med tillståndsprövning för skjutvapen avseende medicinsk lämplighet, vilket inkluderar hälso- och sjukvårdens anmälan av patienter som av medicinska skäl är olämpliga att inneha skjutvapen.

I uppdraget ingår att beskriva hur anmälningsskyldigheten i hälso- och sjukvården fullföljs idag, vilket inkluderar att redovisa och analysera statistik. Relevanta register att analysera är bland annat patientregistret, dödsorsaksregistret, läkemedelsregistret och Polismyndighetens vapenregister utifrån vilka som har vapenlicens eller där en giltig vapenlicens omprövas och eventuellt dras in.

För att kartlägga utmaningar och goda exempel kopplat till anmälningsskyldigheten för läkare kommer dialoger att genomföras med ett urval av regioner. Kunskap och erfarenheter kommer även inhämtas från andra berörda myndigheter, Sveriges Kommuner och Regioner, privata vårdgivare och organisationer inom det civila samhället genom dialoger. Projektet kommer även att kartlägga rutiner för anmälan.

Avrapportering

Uppdraget kommer delredovisas senast 2025-09-30 och slutredovisas senast 2026-11-30.

Ansvarig utredare

Selma Kalkan (Enheten för analyser inom psykisk ohälsa)
Publicerad: