Placerade barn och ungas skolgång

Det är sedan tidigare känt att placerade barn och unga som grupp har lägre skolresultat och utbildningsnivå och att en betydande lägre andel har gymnasiebehörighet än andra ej placerade jämnåriga. I denna kartläggning ska vi undersöka utsträckningen av åtgärdsplaner och särskilt stöd som ges till placerade barn och unga i grundskolan, samt hur skolresultaten varierar med avseende på placeringsform, om placeringen sker i hemkommun och särskilt stöd genom åtgärdsplan.

Kartläggningens analyser baseras på registerdata, genom samkörningar mellan i huvudsak Socialstyrelsens register över insatser för barn och unga och uppgifter från SCBs register över betyg från grundskola och gymnasiet samt elevregister med bland annat uppgifter om eventuell åtgärdsplan. Därav kommer endast de registerbaserade särskilda stödinsatser för elever som ingår i skollagen om åtgärdsplan att ingå.

Arbetet är ett delprojekt inom regeringsuppdraget att stärka förutsättningarna för att placerade barn och unga ska få tillgång till en god hälso- och sjukvård, tandvård och en obruten skolgång.

Kartläggningens resultat publiceras i en rapport. Kartläggningen om placerade barn och ungas skolgång syftar till att öka kunskapen om placerade barn och ungas skolresultat och speciellt i vilken utsträckning och vilka särskilda åtgärder de får, och riktar sig till huvudmän och socialtjänst.

Avrapportering

Uppdraget planeras att redovisas senast 2026-08-31.

Ansvarig utredare

Sara Grillhammar (Enheten för epidemiologi och kvantitativa analyser)
Publicerad: