Temavecka om en lätt tillgänglig socialtjänst

Hur kan vi göra det enklare för människor att få stöd från socialtjänsten, i rätt tid och på ett sätt som fungerar? Under vecka 38 bjuder vi in till en temavecka om hur socialtjänsten kan bli mer tillgänglig. Hur kan vi sänka trösklar för kontakt, förenkla processerna och skapa tillgängliga möten?

Precis som tidigare bjuder vi varje dag på ny inspiration via en digital morgonsoffa kl. 8.30 och en lunchföreläsning kl. 12. På torsdagen satsar vi lite extra och bjuder in till frukostseminariet I Fokus, där vi diskuterar med inbjudna gäster. Då har du även möjlighet att delta på plats i Stockholm.

Varmt välkommen!

För vem

Vi riktar oss främst till dig som är socialchef, enhetschef eller arbetar med kvalitets- och verksamhetsutveckling inom socialtjänsten.

Alla sändningar spelas in och går att se i efterhand.

Program

Måndag 15 september

8:30–8:55 Vad är en lätt tillgänglig socialtjänst?

Vad menar lagstiftaren med en lätt tillgänglig socialtjänst? För vem? Och vad krävs för att vi ska lyckas bli lättillgängliga? Temaveckan inleds med ett samtal som klargör vad den nya lagen syftar till.

Medverkande: Sabina Orstam, avdelningschef på enheten Kunskapsstyrning för socialtjänsten, Sayran Khayati, jurist på enheten för socialjuridik.

Länk till sändning

12:00 – 12:45 Lärdomar från uppsökande verksamhet med familjer

När hjälpen kommer för sent är problemen ofta redan stora. Uppsökande arbete gör att vi kan möta familjer tidigare och på deras villkor. Hör om framgångsrika arbetssätt via samlokalisering i familjecentraler.

Medverkande: Kommer inom kort

Länk till sändning

 

Tisdag 16 september

8:30 – 8:55 Hur kan andra aktörer berätta om socialtjänstens verksamhet?

För att fler ska förstå socialtjänstens arbete behöver fler kunna berätta om det. I detta pass diskuterar vi hur yrkesverksamma inom andra verksamheter kan bidra till att sprida kunskap om socialtjänstens stöd till barn och familjer. Särskilt fokus ligger på hur detta kan göras i samarbete med skola och civilsamhällesorganisationer. 

Medverkande: Kommer inom kort

Länk till sändning 

12:00 – 12:45 Att bygga tillit till socialtjänsten genom dialog och kommunikation

Hur kan socialtjänsten bli mer tillgänglig och förstådd, särskilt i grupper där misstron och rädslan är stark? Tillsammans med Malmö stad delar vi erfarenheter av hur tilliten till socialtjänstens arbete med barn och unga kan stärkas genom nära samarbete med civilsamhället.

Medverkande: Marie-Anne Karlsson, utredare på Socialstyrelsen samt representanter från Malmö stad.

Länk till sändning 

Onsdag 17 september

8:30 – 8:55 Från missförstånd till förståelse

Information som inte når fram riskerar att utestänga människor från sina rättigheter. Diskussion kring hur mötet med socialtjänsten kan bli ännu mer tillgängligt, även om personer har kognitiva eller fysiska svårigheter och hinder.

Medverkande: Kommer inom kort

Länk till sändning 

12:00 – 12:45 Kommunikationsstödjande material som ökar förståelse och delaktighet

För att socialtjänsten ska vara till för alla behöver arbetet utgå från människors olika förutsättningar. Personer med kognitiva eller fysiska funktionsnedsättningar möter ofta hinder i kontakten med socialtjänsten. Vi delar med oss av lärdomar och exempel på hur socialtjänsten kan bli mer lättillgänglig, med fokus på konkreta arbetssätt som kan vara en självklarhet i handläggarens verktygslåda

Medverkande: Kommer inom kort

Länk till sändning 

Torsdag 18 september

8:00 – 9:30 Frukostseminarium – I fokus, så blir socialtjänsten lätt tillgänglig – tillsammans med vård, skola och polis

För vem ska socialtjänsten vara lätt tillgänglig? Och hur kan andra samhällsaktörer vara delaktiga i att motverka hinder och främja en positiv utveckling?

Läs mer och anmäl dig här: 

12:00 – 12:45 Hur kan vi kommunicera med allmänheten om socialtjänsten?

Kunskapen om socialtjänstens arbete är låg i samhället, vilket skapar behov av tydliga och anpassade kommunikationsinsatser. Lyssna på hur Socialstyrelsen arbetar för att öka förtroendet för socialtjänstens uppdrag. Vi berättar också om vilket stöd vi erbjuder kommunerna i deras kommunikation med allmänheten.

Medverkande: Ylva Carlheim-Gyllensköld, enhetschef socialtjänstkommunikation

Länk till sändning 

Fredag 19 september

8:30 – 8:55 Digital tillgänglighet – PROGRAM KOMMER

Länk till sändning


12:00 – 12:45 Lunchföreläsning PROGRAM KOMMER

Länk till sändning 

Tyck till om hur vi fortsätter vår dialog och vårt stöd

Socialstyrelsen kommer fortsätta stötta kommunerna i omställningsarbetet. Hur gör vi det på bästa sätt? Vi avslutar veckan med att utvärdera och ta emot synpunkter kring hur vi bäst stöttar er framåt.

LÄNK TILL UTVÄRDERING KOMMER!

Publicerad: