Temavecka om en lätt tillgänglig socialtjänst

Hur kan vi göra det enklare för människor att få stöd från socialtjänsten, i rätt tid och på ett sätt som fungerar? Under vecka 38 bjuder vi in till en temavecka om hur socialtjänsten kan bli mer tillgänglig. Hur kan vi sänka trösklar för kontakt, förenkla processerna och skapa tillgängliga möten?

Precis som tidigare bjuder vi varje dag på ny inspiration via en digital morgonsoffa kl. 8.30 och en lunchföreläsning kl. 12. På torsdagen satsar vi lite extra och bjuder in till frukostseminariet I Fokus, där vi diskuterar med inbjudna gäster. Då har du även möjlighet att delta på plats i Stockholm.

Varmt välkommen!

För vem

Vi riktar oss främst till dig som är socialchef, enhetschef eller arbetar med kvalitets- och verksamhetsutveckling inom socialtjänsten.

Alla sändningar spelas in och går att se i efterhand.

Program

Måndag 15 september

8:30–8:55 Vad är en lätt tillgänglig socialtjänst?

Vad menar lagstiftaren med en lätt tillgänglig socialtjänst? För vem? Och vad krävs för att vi ska lyckas bli lättillgängliga? Temaveckan inleds med ett samtal som klargör vad den nya lagen syftar till.

Medverkande:

  • Sayran Khayati, jurist Socialstyrelsen
  • Stina Hovmöller, enhetschef Socialstyrelsen
  • Annika Öquist, enhetschef Socialstyrelsen

Moderator:

  • Johannes Jakobsson, kommunikatör Socialstyrelsen

Länk till sändning

 

Tisdag 16 september

8:30 – 8:55 Hur kan andra aktörer berätta om socialtjänstens verksamhet?

För att fler ska förstå socialtjänstens arbete behöver fler kunna berätta om det. I detta pass diskuterar vi hur yrkesverksamma inom andra verksamheter kan bidra till att sprida kunskap om socialtjänstens stöd till barn och familjer. Särskilt fokus ligger på hur detta kan göras i samarbete med skola och civilsamhällesorganisationer.

Medverkande:

  • Sanna Halfdan, utredare Socialstyrelsen
  • Marie Nyström, kvalitetsutvecklare och projektledare för omställningen till ny socialtjänst, Haninge kommun

Moderator:

  • Johannes Jakobsson, kommunikatör Socialstyrelsen

Länk till sändning 

12:00 – 12:45 Att bygga tillit till socialtjänsten genom dialog och kommunikation

Hur kan socialtjänsten bli mer tillgänglig och förstådd, särskilt i grupper där misstron och rädslan är stark? Tillsammans med Malmö stad delar vi erfarenheter av hur tilliten till socialtjänstens arbete med barn och unga kan stärkas genom nära samarbete med civilsamhället.

Medverkande:

  • Marie-Anne Karlsson, utredare Socialstyrelsen.
  • Antonia Eriksson, kommunikatör Socialstyrelsen.
  • Emma Söderström, samordnare dialog med socialtjänsten, Malmö stad
  • Sofia Silander, dialogsocionom, Malmö stad

Länk till sändning 

Onsdag 17 september

8:30 – 8:55 Från missförstånd till förståelse

Information som inte når fram riskerar att utestänga människor från sina rättigheter. Diskussion kring hur mötet med socialtjänsten kan bli ännu mer tillgängligt, även om personer har kognitiva eller fysiska svårigheter och hinder.

Medverkande:

  • Ann Jönsson, utredare Socialstyrelsen
  • Jesper Dahl, jurist Socialstyrelsen
  • Johanna Forsberg, ordförande Nätverket Unga för Tillgänglighet (NUFT)

Moderator

  • Johannes Jakobsson, kommunikatör Socialstyrelsen

Länk till sändning 

12:00 – 12:45 Kommunikationsstödjande material som ökar förståelse och delaktighet

För att socialtjänsten ska vara till för alla behöver arbetet utgå från människors olika förutsättningar. Personer med kognitiva eller fysiska funktionsnedsättningar möter ofta hinder i kontakten med socialtjänsten. Vi delar med oss av lärdomar och exempel på hur socialtjänsten kan bli mer lättillgänglig, med fokus på konkreta arbetssätt som kan vara en självklarhet i handläggarens verktygslåda

Medverkande:

  • Ylva Branting, utredare Socialstyrelsen 
  • Maria Kreutz, utredare Socialstyrelsen  
  • Anna Nylén, behandlingssekreterare öppenvården Motala kommun
  • Daniel Ottefjäll, handläggare omsorg Orust kommun

Länk till sändning 

Torsdag 18 september

8:00 – 9:30 Frukostseminarium – I fokus, så blir socialtjänsten lätt tillgänglig - tillsammans med vård, skola och polis 

För vem ska socialtjänsten vara lätt tillgänglig? Och hur kan andra samhällsaktörer vara delaktiga i att motverka hinder och främja en positiv utveckling?

Läs mer och anmäl dig här: 

12:00 – 12:45 Hur kan vi kommunicera med allmänheten om socialtjänsten?

Kunskapen om socialtjänstens arbete är låg i samhället, vilket skapar behov av tydliga och anpassade kommunikationsinsatser. Lyssna på hur Socialstyrelsen arbetar för att öka förtroendet för socialtjänstens uppdrag. Vi berättar också om vilket stöd vi erbjuder kommunerna i deras kommunikation med allmänheten.

Medverkande:

  • Ylva Carlheim-Gyllensköld, enhetschef Socialstyrelsen
  • Stina Moritz, kommunikatör Socialstyrelsen

Länk till sändning 

Fredag 19 september

8:30 – 8:55 I vilka frågor vill ni ha stöd från oss framöver?

Vi rundar av veckan och berättar om vårt fortsatta arbete. Fyll gärna i vår enkät för att berätta om hur du har upplevt våra temaveckor och vad du önskar för stöd från oss framåt!

Medverkande:

  • Sabina Orstam, avdelningschef Socialstyrelsen
  • Sayran Khayati, jurist på Socialstyrelsen

Moderator:

  • Johannes Jakobsson, kommunikatör Socialstyrelsen

Länk till sändning


12:00 – 12:45 Hur kan familjecentralen bli en trygg plats för både lek och samtal om svåra saker?

Personalen på familjecentralen möter barn och föräldrar i en miljö som ska upplevas som trygg och lätt tillgänglig. Det ger möjlighet att bygga tillit och erbjuda stöd, men också att föra samtal om svåra saker. Samverkan mellan professioner kan också ge bättre förutsättningar att förebygga och upptäcka våld. Men hur närmar man sig frågor som är svåra att prata om? Och hur mycket våldsförebyggande arbete gör familjecentraler idag?

Medverkande:

  • Karin Blomgren, utredare på Socialstyrelsen
  • Rikard Tordön, utredare på Barnafrid
  • Maria Kruse, samordnare på Familjecentralen i Salem och styrelseledamot i Föreningen för familjecentralers främjande.

Länk till sändning 

Tyck till om hur vi fortsätter vår dialog och vårt stöd

Till utvärderingen

 

 

Tyck till om hur vi fortsätter vår dialog och vårt stöd

Socialstyrelsen kommer fortsätta stötta kommunerna i omställningsarbetet. Hur gör vi det på bästa sätt? Vi avslutar veckan med att utvärdera och ta emot synpunkter kring hur vi bäst stöttar er framåt.

Till utvärderingen

Senast uppdaterad:
Publicerad: