Tryggare skola – exempel
Målgrupp
Alla elever i grundskolan och gymnasieskolan samt skolornas personal och andra aktörer som har möjlighet att påverka skolors fysiska miljö och psykosociala arbetsmiljö.
Syfte
Att systematisera skolors brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete genom att ta fram tydliga lägesbilder. Målet är att skolor ska vara säkra och trygga platser för dem som vistas och verkar där.
Innehåll och genomförande
Inledningsvis formas en arbetsgrupp och en tidsplan tas fram. De som ska ingå i arbetsgruppen eller ska genomföra något av momenten genomgår en utbildning i metoden. Därefter inleds arbetet med att kartlägga skolans brotts- och otrygghetsproblem. Information hämtas från statistik, styrdokument, dialoger med elever och personal samt genom en inventering av den fysiska miljön. Därefter analyseras resultatet av kartläggningen. Bakomliggande orsaker till de problem som framkommit i kartläggningen analyseras och dokumenteras. Utifrån kartläggningen och analysen av denna tar man fram en handlingsplan med förslag på åtgärder.
Förankring och återkoppling av kartläggning och handlingsplan för beslutsfattare, personal och elever i kommunen pågår parallellt med projektets genomförande.
Skolor ska kunna genomföra hela den här processen själva, med stöd av och i samverkan med andra aktörer.
Hela processen bör genomföras under en skoltermin.
Metodstöd, utbildning och licens
Tryggare Skola har utvecklats av Stiftelsen Tryggare Sverige, på uppdrag av Länsstyrelsen i Blekinge.
Som stöd för genomförandet av Tryggare skola finns materialet "Tryggare Skola - verktyget för ett systematiserat brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete" nedan.
Alla skolor kan fritt använda materialet och utifrån det genomföra metoden. Stiftelsen Tryggare Sverige kommer på uppdrag kunna erbjuda uppstarts-utbildning och kontinuerligt stöd.
Här hittar ni verktyget Tryggare skola. Hemsidan uppdateras kontinuerligt med nytt material.
Utbredning
Sedan 2019 har metoden använts i fem av Blekinges kommuner samt av ytterligare sjutton kommuner tillsammans med Tryggare Sverige. Många andra kommuner genomför metoden på egen hand.
Referenser
Uppföljning av Tryggare skola Blekinge. Länsstyrelsen Blekinge; 2022
Tryggare skola. Verktyget som systematiserar det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet i skolan. Version 2.0, Stiftelsen Tryggare Sverige, 2022..
Lees, A & Sisic, T. Uppföljning – Tryggare skola 2019. Ett samarbetsprojekt mellan Olofströms kommun, Karlshamns kommun, Karlskrona kommun, Ronneby kommun, Sölvesborgs kommun, Länsstyrelsen i Blekinge och Tryggare Sverige. Länsstyrelsen Blekinge; 2020
Mejlkontakt med Annie Lees, brottsförebyggande samordnare, Länsstyrelsen Blekinge. Oktober 2024.
Mer om
Tryggare skola, Stiftelsen Tryggare Sverige
Haug, M. Trygghet i skolan. Stiftelsen Tryggare Sverige; 2021
Instruktionsfilmer Tryggare skola, Stiftelsen Tryggare Sverige och Länsstyrelsen Blekinge
Brottsförebyggande arbete, Länsstyrelsen Blekinge
Trygghet i skolan – kort skrift. Stiftelsen Tryggare Sverige, Länsstyrelsen Stockholm; 2021