MVP (Mentorer i våldsprevention) – exempel

En metod, även kallad Mentors in Violence Prevention, som används inom skola och fritid, med syftet att motverka stereotypa könsnormer och förebygga mäns och killars våld.

Målgrupp

Elever i mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet.

Syfte

Att genom attitydförändringar och åskådaringripanden förhindra mildare former av våld och därmed stoppa utvecklingen till allvarligare former av våld.

Innehåll och genomförande

MVP utvecklades i USA på 1990-talet. Den teoretiska ramen är teori om social rättvisa och ett feministiskt perspektiv på våld och makt, med fokus på våldets sociala sammanhang och på hur våld och manliga privilegier upprätthålls.

Organisationen MÄN har utvecklat två varianter - MVP Skola och MVP Fritid.

MVP skola togs fram och utvecklades under 2012-2013, med ambitionen att skapa ett program som skulle vara möjligt för alla kommuner i Sverige att använda sig av.

Programmet består av 14 entimmes-lektioner för högstadiet och gymnasiet respektive 17 lektioner för mellanstadiet som är tänkta att ges en gång i veckan. Genom bland annat filmer, diskussionsövningar och scenarier berörs teman som åskådarperspektivet, heteronormen, grupptryck och sexualiserat våld.

Implementeringen av MVP Skola omfattar ett förankringssamtal med ledningen på skolan, utbildning en halvdag för all personal på skolan, en standardiserad utbildning på 2,5 dagar för dem som ska bli MVP-ledare samt handledning av ledarna (cirka 3 x 3 timmar).

MVP Fritid togs fram i samarbete med Stockholms länsstyrelse och lanserades nationellt februari 2023. MVP Fritid bygger på samma teoretiska grunder som MVP Skola men är anpassat för den öppna fritidsverksamheten. Implementeringen av MVP Fritid omfattar en chefsutbildning och ett implementeringsstöd samt en 2,5 dagar metodutbildning för fritidsledare. Metodmaterialet består av övningar och workshops som passar att använda på fritidsgårdar, parklekar och av fältassistenter.

Metodstöd, utbildning och licens

De ovan beskrivna utbildningsinsatserna genomförs oftast av personal på organisationen MÄN på uppdrag av respektive skola eller kommun. Det finns även möjlighet att personal inom kommunen går en utbildning av MÄN, för att denna personal i sin tur själva ska kunna leda alla utbildningsinsatser i implementeringsfasen, och att kommunen därmed kan bli självförsörjande i arbetet med att sätta igång MVP.

Vid behov kan MÄN löpande ge stöd till skolledning/förvaltning under implementeringen. 

Utbredning

Över 50 kommuner arbetar med eller har genomgått utbildning för att påbörja arbetet med MÄN:s version av MVP Skola, bland annat Stockholm, Ronneby, Jönköping och Västerås. MVP Fritid har sedan lansering februari 2023 implementerats i flera kommuner utöver kommuner i Stockholms län, bland annat i Västerbotten, Kalmar och Skåne län.

Referenser

MVP Sverige, MÄN

Eriksson, M, Gottzén, L, Andersson Bruch, K, Franzén, A, & Lindberg, D. Utvärdering av Mentorer i våldsprevention. Skolverket; 2018

Franzén, A & Gottzén, L. (2020) Våldsprevention i Sverige: En forskningsöversikt. Stockholm; Stockholms universitet. Barn- och ungdomsvetenskap: Forskning. Rapport 2020:2

Mejlkontakt med Josefine Bimstrand, verksamhetsutvecklare, organisationen MÄN. September 2024.

Mer om

Redovisning av uppdrag att utvärdera det våldsförebyggande programmet Mentors in Violence Prevention (Skolverket. 2018)

Mentorer i våldsprevention (MVP) (Förebyggarcentrum, Västerås stad)

Publicerad: