Flicka i klassrum räcker upp handen

Skolfrånvaro är en angelägenhet för flera verksamheter

Publicerad:
Intresset för skolsociala team är stort – hittills har 228 av 290 kommuner deltagit i satsningen. Nu föreslår regeringen att statsbidraget förstärks och förlängs till 2028.

Att öka skolnärvaron är en nyckel för barns framtid. Skolfrånvaro handlar sällan bara om att en elev inte är i klassrummet. Orsakerna till skolfrånvaro kan vara många. Det kan handla om lärmiljön, relationer i skolan, stödinsatser eller faktorer utanför skolan som psykisk ohälsa eller situationen i hemmet. Ibland handlar det om normbrytande beteende. Genom nära samarbete mellan skolan och socialtjänsten blir det möjligt att tidigt upptäcka orsaker bakom skolfrånvaro och ge barn och familjer rätt stöd

I skolsociala team arbetar personal från skola och socialtjänst tillsammans för att tidigt upptäcka hinder och sätta in rätt stöd. Teamen gör det möjligt för socialtjänsten att arbeta tillitsskapande och förebyggande.

Betydelsen av nya socialtjänstlagen

I arbetet med att ställa om till den nya socialtjänstlagen lyfts skolsociala team fram som ett exempel på hur socialtjänstens förebyggande arbete kan utvecklas. Skolan är en viktig arena för det uppsökande arbetet och för att upptäcka tidiga signaler på ohälsa, problem i hemmet eller svårigheter i lärandet.

Vikten av långsiktighet

Slutredovisningen av uppdraget med skolsociala team som lämnades till regeringen i oktober visar att samverkansformen väcker stort intresse och engagemang i landet, vilket bland annat visat sig genom att många har sökt statsbidraget. Teamens arbete uppskattas och upplevs göra skillnad. Samtidigt betonas vikten av att bygga långsiktiga strukturer för samverkan. För att satsningen ska få fullt genomslag behöver kommuner och skolor skapa stabila arbetssätt som håller över tid.

Stödmaterial på gång

Skolverket och Socialstyrelsen tar fram ett gemensamt stödmaterial om skolfrånvaro som publiceras på myndigheternas webbplatser vid årsskiftet 2025/26. Stödet vänder sig till alla inom skolan och socialtjänsten som är involverade i arbetet med skolsociala team.

Skolsociala team

  • Skolsociala team är ett arbetssätt där skolan och socialtjänsten samverkar för att öka elevers skolnärvaro, stärka tryggheten och skapa studiero. Deltagande i skolsociala team ger förutsättningar för socialtjänsten att arbeta förebyggande och tillitsskapande i tidiga skeden.
  • Regeringen har under 2023–2025 beviljat statsbidrag för personalkostnader för skolsociala team. Satsningen förstärks till 400 miljoner från 2026 och förlängs också till och med 2028.
  • Skolsociala team är ett exempel på strukturerad samverkan kring barn och unga. Andra exempel är tidiga och samordnade insatser för barn och unga (TSI), Samverkan skola, socialtjänst, polis och fritid (SSPF).