Ett äldre par sitter vid köksbord med sina mobiler och laptop.

En lätt tillgänglig äldreomsorg – vad kan det vara?

Publicerad:
Med en äldreomsorg som är lätt tillgänglig, där äldre personer får stöd i rätt tid och när personen är motiverad, kan man förebygga att behoven växer sig större. Det kan till exempel handla om att förenkla ansökningsprocesserna, eller att arbeta uppsökande och erbjuda hjälp där äldre personer befinner sig.

Ett sätt att underlätta för äldre personer att ta kontakt med socialtjänsten är genom uppsökande arbete. Samverkan och samlokalisering med andra verksamheter kan också göra äldreomsorgen mer lätt tillgänglig. Man kan se över var man geografiskt placerar sina verksamheter och vilka tider man är nåbar på. Genom att vara där äldre personer finns ökar tillgängligheten. En utåtriktad, synlig äldreomsorg med personal som har ett gott bemötande, kan bidra till att äldreomsorgen blir lätt tillgänglig.

– Om man inte har äldreomsorg, så vet man kanske inte så mycket om vad man kan få för hjälp, vilka aktiviteter som erbjuds eller hur man tar kontakt, säger Annica Johansson, utredare på Socialstyrelsen.

Nya socialtjänstlagen ger kommunerna möjlighet att erbjuda insatser utan individuell behovsprövning. Det kan ge äldreomsorgen bättre förutsättningar att erbjuda både tidiga och förebyggande insatser, vilket hänger ihop med och kompletterar en lätt tillgänglig äldreomsorg.

– Om äldre personer kan få stöd snabbt, utan att först behöva ansöka, genomgå behovsprövning och få ett beslut, kan kommunen också hjälpa individen när deras motivation är som störst, säger Annica Johansson, utredare på Socialstyrelsen.

Konkreta tips för att göra äldreomsorgen mer lätt tillgänglig:

  • Kartlägg kontaktvägar: Finns det hinder för att ringa, besöka eller ta kontakt digitalt? Har alla möjlighet att använda befintliga kontaktvägar?
  • Förenkla ansökningsprocessen: Tydliga steg, begripligt språk och transparent handläggning.
  • Erbjud låga trösklar: Skapa insatser som går att starta direkt, utan lång väntan.
  • Utveckla bemötandet: Säkerställ att möten, kallelser och information är tillgängliga och inkluderande.
  • Arbeta uppsökande: Många äldre söker inte hjälp själva. Planera insatser för att nå dem och se till att socialtjänsten finns där de äldre finns.