Vi har just nu problem med sökfunktionen på webbplatsen

Just nu fungerar inte sökfunktionen här på Socialstyrelsen.se. Vi arbetar för att lösa problemet så snart som möjligt.

Tack för ditt tålamod.

Frågor och svar om ekonomiskt bistånd

Fråga: Var och hur söker jag ekonomiskt bistånd?

Svar:

Du ska prata med socialtjänsten i din kommun.

Socialtjänsten svarar på frågor om hur man söker ekonomiskt bistånd.

Fråga: Vad måste jag berätta?

Svar:

En socialsekreterare gör en utredning om din ekonomi.

I utredningen ska socialsekreteraren undersöka till exempel

  • vad du tjänar
  • vilka räkningar du måste betala
  • hur många ni är din familj
  • om du har pengar på banken.

Du får säga nej till utredning när du vill, men då kan du inte få beslut om ekonomiskt bistånd.

Fråga: Vad händer med informationen om mig?

Svar:

Du har rätt att läsa allt som socialtjänsten skriver om dig. 

Socialtjänsten sparar information om dig i fem år och sedan förstör de informationen.

Socialtjänsten får inte låta någon annan läsa informationen om dig.

Polisen får läsa informationen om dig, om de undersöker brott.

Fråga: Vad händer om jag säger fel?

Svar:

Om du får pengar av Socialtjänsten som du inte har rätt till, så ska du betala tillbaka pengarna.

Om du lurar socialtjänsten, så kan du bli anmäld till polisen.

Fråga: Vad gör jag om jag inte får ekonomiskt bistånd?

Svar:

Du kan alltid klaga på socialtjänstens beslut. 

Din socialsekreterare på socialtjänsten kan tala om för dig hur du gör.

Senast uppdaterad:
Publicerad: