Målnivåer för indikatorer i nationella riktlinjer
Vad är en målnivå?
En målnivå anger hur stor andel av en patientgrupp som bör få en viss behandling eller åtgärd, exempelvis en läkemedelsbehandling. Målnivåer gäller övergripande för en hel patientgrupp och bör inte förväxlas med behandlingsmål för den enskilda patientens hälsa, till exempel BMI eller blodtryck.
Lämna synpunkter på remissversionen målnivåer psoriasis
Fram till den 6 maj finns möjlighet att lämna synpunkter på remissversionen till adressen: remissvar-psoriasis@socialstyrelsen.se
Nationella riktlinjer för vård vid psoriasis
Lämna synpunkter på remissversionen målnivåer tandvård
Fram till den 27 maj finns möjlighet att lämna synpunkter på remissversionen till adressen: remissvar-tandvard@socialstyrelsen.se
Nationella riktlinjer för tandvård
Nationella riktlinjer som har fått målnivåer
Målnivåer ger tydliga mål och kan användas för uppföljning
Målnivåerna ger landstingen tydliga och mätbara mål att arbeta mot. De kan användas för uppföljning och utvärdering på nationell nivå, men är även användbara på regional och lokal nivå. Målnivåerna kan dessutom användas i styrning och ledning av verksamheterna.
I Socialstyrelsens utvärderingar av följsamheten till nationella riktlinjer följer vi bland annat upp hur hälso- och sjukvården och socialtjänsten presterar och ligger till i förhållande till målnivåerna.
Så tar vi fram målnivåer
Socialstyrelsens modell för att ta fram målnivåer innehåller flera olika steg. Den inledande fasen handlar om att välja och utveckla indikatorer. Då samlar vi in uppgifter från berörda register och tar tillsammans med en expertgrupp fram förslag på målnivåer. Därefter ger sakkunniga från berörda professioner, patientorganisationer och huvudmän synpunkter på förslagen. Förslagen går också ut på remiss till landstingen och i relevanta fall till kommunerna innan de slutligen fastställs. Målnivåerna ses sedan över regelbundet och justeras vid behov. Läs mer om indikatorer i riktlinjerna