Rasism i vården
Alla har rätt till vård på lika villkor
Att jobba med normer och värderingar är en viktig del i arbetet för en jämlik vård.
Rasism får allvarliga konsekvenser
Fördomar och stereotypa föreställningar om patienter ökar risken för:
- Felbehandling eller att behandling uteblir, till exempel när en person med erfarenhet av dåligt bemötande undviker att söka vård. Då kan allvarliga, behandlingsbara sjukdomar upptäckas för sent, och i värsta fall leda till förtida död.
- Ett bemötande som kan leda till sämre vårdkvalitet och försummelse av individers behov.
- Minskad tillit till vården och andra samhällsinstitutioner.
Rasism i vården är också ett arbetsmiljöproblem när vårdpersonal utsätts.
Förebygga och motverka rasism i vården
- Att bli medveten om sina egna normer och värderingar är ett första steg mot förändring.
- Strategiskt arbete med stöd i mål- och styrdokument behövs för att skapa förutsättningar för långsiktig förändring som genomsyrar hela verksamheten.
Stöd i arbetet
Utbildningsmaterialet Rasism och bemötande i vården
Socialstyrelsen har tagit fram ett utbildningsmaterial för att förebygga och motverka rasism i vården, främja allas lika rättigheter och bidra till en jämlik vård.
Utbildningsportalen
Webbinarium: Hur kan ledning och styrning bidra i arbetet med att förebygga och motverka rasism i vården?
Ta del av exempel på hur man som chef eller verksamhetsutvecklare kan arbeta och göra skillnad. Hur börjar du? Vad behöver du tänka på? Vad kan vara utmaningar och framgångsfaktorer? Vilka andra aktörer som är viktiga i arbetet?
Film: Tillsammans har vi ett ansvar att förebygga och motverka rasism
Röster från olika verksamheter om varför det är viktigt att ledning och styrning bidrar och skapar förutsättningar i arbetet mot rasism, och hur verksamheten behöver arbeta med mål- och styrdokument.
Uppdrag från regeringen
Socialstyrelsen ska under 2025–2027 ta fram kunskapshöjande insatser för att motverka och förebygga rasism inom hälso- och sjukvården, tandvården och socialtjänsten. Dialog förs med olika aktörer.