Ställningstagande

NIMen har utformats för att tydliggöra och lyfta fram vilka delar som är viktiga att beakta vid ställningstaganden som involverar patienten självbestämmanderätt och hälso- och sjukvårdspersonalens ansvar.

Modellen belyser och specificerar de principer som är centrala för att säkerställa att patientens rättigheter och vårdgivarens ansvar upprätthålls och dokumenteras i vårdsituationer. Här är några exempel på varför dessa principer är avgörande:

Patientens autonomi: Patienten har rätt att fatta beslut baserade på sina personliga värderingar och preferenser. Hälso- och sjukvårdspersonalen har en skyldighet att respektera patientens autonomi, även om patientens beslut skiljer sig från vårdens rekommendationer.

Vårdens ansvar: Hälso- och sjukvårdspersonalen har ansvar för att ge rekommendationer som är medicinskt korrekta och grundade i den bästa tillgängliga vetenskapliga evidensen. De har även en skyldighet att tydligt informera patienten om risker, fördelar och olika alternativ, så att patienten kan fatta välgrundade beslut.

Modellen hjälper till att specificera dessa aspekter och säkerställer att vården utformas med både patientens rättigheter och personalens yrkesansvar i fokus.

Den rättsliga grunden samtycke innebär att den registrerade har sagt ja till personuppgiftsbehandlingen. Det är viktigt att poängtera att samtycke enligt GDPR inte omfattas av dessa ställningstaganden, utan kommer hanteras i separat.

Metadata

Id (URI)              

 

Version              

1,0

Status

Publicerad

Utgivare

Socialstyrelsen

Utgivningsspråk

Svenska (SE)

Område

Hälso- och sjukvård

Nyckelord

Ställningstagande, beslut

Datum för revidering

 

 

Begreppsmodell

Begreppsmodellen är uppbyggd på identifierade relevanta juridiska uttryck samt andra relevanta begrepp i sammanhanget. Begreppen är definierade för att skapa klarhet och förståelse, vilket säkerställer att relevant information tolkas korrekt och kan utbytas effektivt mellan alla inblandade aktörer.

Begreppsbeskrivning

Skriftligt ställningstagande Ett ställningstagande som lämnas skriftligt. NI
Muntligt ställningstagande

Ett ställningstagande lämnas muntligt.

Vanligen är det fråga om muntliga ställningstaganden, som lämnas i anslutning till att personalen samråder med patienten.

NI
Implicit ställningstagande Personalen drar slutsatsen att det finns ett samtycke eller att det är underförstått. Patienten kan genom sitt agerande visa att han eller hon accepterar åtgärden. NI

Ställningstagande

Uttryckande av viss åsikt i viss fråga gällande hälso- och sjukvård, vanligen innebärande att man stöder något alternativ.

Det är patienten som avgör om behandlingen ska tas emot eller inte samt om en påbörjad behandling ska avslutas.Det finns däremot ingen formell skyldighet för patienten att utöva sitt självbestämmande. Patienten kan överlämna till hälso- och sjukvårdspersonalen att till exempel ta ställning till valet av behandlingsalternativ i en viss situation.

Ställningstagandet fungerar i i praktiken som beslut. Exempel på ett ställningstagande är när en patient avböjer till att ta emot viss typ av behandling t ex. ett kirurgiskt ingrepp.

NI
Beslut

Avgörande i viss fråga

Skäl att dokumentera vissa ställningstaganden som beslut om exempelvis att inte tillvarata biologiskt material för donation ärmöjligheten att dokumentera motivering till beslutet.

Socialstyrelsens termbank NI
Önskemål meddelande formulerat av vad någon personligen skulle föredra NI

 

Informationsmodell

Attribut och kodverk i modellen har valts ut och motiverats utifrån de krav som anges i lagar, förordningar och föreskrifter för att säkerställa en korrekt och effektiv kommunikation mellan patienter, vårdnadshavare och hälso- och sjukvårdspersonal.

Attributsbeskrivning

kod Kod eller namn för avgörande av fråga som avses exempelvis acceptera eller avböja en erbjuden behandling. CD_CV ST 0..1   2008:355, HSLF-FS 2016:40, 2014:821
typ Kod eller namn för typ av framförande från patient exempelvis ställningstagande eller önskemål. CD_CV ST 0..1   2008:355, HSLF-FS 2016:40, 2014:821
status Kod eller namn för den status som ett ställningstagande har exempelvis att det är gällande. CD_CV ST 1..1   2014:821
tid Angivelse av tidpunkt för det som framförts av patienten. IVL(TS) 1..1   2014:821
metod Kod eller namn på det sätt som patienten framför ett ställningstagande exempelvis muntligt. CD_CV ST 0..1   2014:821
beskrivning Textuell beskrivning av det beslut som avses. ST 0..*   2008:355, HSLF-FS 2016:40

 

Dokumentationskrav enligt författning

kod, typ, beskrivning Patientdatalagen (2008:355)

3 kap. 6 §, punkt 2

En patientjournal ska innehålla de uppgifter som behövs för en god och säker vård av patienten. Om uppgifterna finns tillgängliga, ska en patientjournal alltid innehålla

2. väsentliga uppgifter om bakgrunden till vården,

kod, typ, beskrivning Patientdatalagen (2008:355)

3 kap. 6 §, punkt 5

En patientjournal ska innehålla de uppgifter som behövs för en god och säker vård av patienten. Om uppgifterna finns tillgängliga, ska en patientjournal alltid innehålla

5. uppgift om den information som lämnats till patienten och om de ställningstaganden som gjorts i fråga om val av behandlingsalternativ och om möjligheten till en förnyad medicinsk bedömning.

kod Patientdatalagen (2008:355) 3 kap. 6 §, punkt 6

En patientjournal ska innehålla de uppgifter som behövs för en god och säker vård av patienten. Om uppgifterna finns tillgängliga, ska en patientjournal alltid innehålla

6. uppgift om att en patient har beslutat att avstå från viss vård eller behandling.

kod, typ, beskrivning HSLF-FS 2016:40 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om journalföring och behandling av personuppgifter i hälso- och sjukvården 5 kap. 5 §, punkt 2 Vårdgivaren ska säkerställa att en patientjournal, i förekommande fall, innehåller uppgifter om,

2. utredande och behandlande åtgärder samt bakgrunden till dessa,
kod, typ, beskrivning HSLF-FS 2016:40 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om journalföring och behandling av personuppgifter i hälso- och sjukvården 5 kap. 5 §, punkt 10

Vårdgivaren ska säkerställa att en patientjournal, i förekommande fall, innehåller uppgifter om 

10. patientens önskemål om vård och behandling,

kod, typ, status, metod, tid Patientlag (2014:821) 4 kap, 2 § 

Hälso- och sjukvård får inte ges utan patientens samtycke om inte annat följer av denna eller någon annan lag. Innan samtycke inhämtas ska patienten få information enligt 3 kap.Patienten kan, om inte annat särskilt följer av lag, lämna sitt samtycke skriftligen, muntligen eller genom att på annat sätt visa att han eller hon samtycker till den aktuella åtgärden.

Patienten får när som helst ta tillbaka sitt samtycke. Om en patient avstår från viss vård eller behandling, ska han eller hon få information om vilka konsekvenser detta kan medföra.

 

Kompletterande angelägenheter för informationsdelning

Det är viktigt att notera att den grundläggande informationen som krävs vid delning och överföring av uppgifter inte uttryckligen anges som krav i författning, förutom i undantagsfall. Socialstyrelsen har därför i dagsläget valt att inte kartlägga sådan information. Trots detta är det en nödvändig förutsättning för en säker och effektiv informationshantering inom vården och omsorgen.

Publicerad: