Nationellt kompetenscentrum för äldreomsorg
Nationellt kompetenscentrum för äldreomsorg har i uppdrag att
- öka kunskapen om äldreomsorg på nationell nivå
- stödja utveckling och implementering av kunskap och nya arbetssätt på lokal nivå.
Kompetenscentrumet kommer också att arbeta med omvärldsbevakning, bland annat genom att följa forskningen på området.
Samverkan är en viktig del av arbetet
För att kunna utveckla kunskapen om äldreomsorg och vara ett nationellt stöd till kommuner och verksamheter är det viktigt att kompetenscentrumet har ett kunskapsutbyte med dessa organisationer på flera nivåer. Det handlar om en samverkan med allt från chefer och utvecklare, på både strategisk och operativ nivå, till medarbetare som arbetar nära äldre personer. För att kunna stödja beslutsfattare på olika nivåer är det viktigt att kompetenscentrumet kan beskriva hur kommuner arbetar och hur deras förutsättningar ser ut, men också vilka utmaningar de har och ser framöver.
Arbetet som kompetenscentrumet gör ska kopplas till andra myndigheter och den nationella kunskapsstyrningen. Därför finns ett nära samarbete med Sveriges Kommuner och Regioner, SKR.
Andra kommande samarbetspartners är pensionärsorganisationer, universitet och högskolor, FoU Välfärd samt professions- och fackförbund.