Öppna jämförelser av stöd till personer med funktionsnedsättning, LSS
Öppna jämförelser av socialtjänst innehåller indikatorer och nyckeltal som på olika sätt belyser kvalitet och förutsättningar inom socialtjänstens olika verksamhetsområden. Jämförelserna kan bland annat användas för att följa upp och utveckla verksamheterna genom att bidra med underlag till uppföljning och visa utvecklingen över tid. De möjliggör också jämförelser med andra kommuner eller verksamheter med liknande förutsättningar.
Jämförelserna riktar sig främst till tjänstepersoner, till exempel chefer och kvalitets- och verksamhetsutvecklare. Men även beslutsfattare och politiker på olika nivåer har nytta av jämförelserna.
Resultat 2025
Datainsamlingen för Öppna jämförelser 2025 genomfördes innan den nya socialtjänstlagen trädde i kraft den 1 juli 2025. Hänvisningar till lagstiftning och begrepp baseras därför på den tidigare lydelsen.
Kort om resultaten
Resultaten visar bland annat:
- Färre kommuner än föregående år har en aktuell, skriftlig rutin som är beslutad på ledningsnivå, för hur handläggare ska agera när det finns tecken på att en person utsatts för våld i en nära relation. 57 procent av kommunerna har det inom LSS vuxen och 58 procent inom LSS barn. Det är en minskning med 6 respektive 5 procentenheter jämfört med 2024.
- Knappt hälften av kommunerna (47 procent inom både LSS vuxen och LSS barn) har en aktuell, skriftlig rutin som är beslutad på ledningsnivå, för hur ärenden ska hanteras utan att skyddade personuppgifter röjs. Rutinen ska omfatta både handläggning och genomförande av beslutade insatser. Det är viktigt att socialtjänsten har beredskap för hur ärenden med skyddade personuppgifter ska hanteras. Tydliga och kända arbetsrutiner kan medverka till att säkerställa att skyddade uppgifter inte röjs av misstag.
- Endast 13 procent av kommunerna har en aktuell, skriftlig rutin beslutad på ledningsnivå att årligen pröva möjlighet till arbete eller praktikplats för de som deltar i daglig verksamhet. Av kommentarer i enkäten framgår att kommunerna kan ha ett arbetssätt för att pröva möjlighet till arbete men inte ha en aktuell skriftlig rutin. Rutiner om att pröva möjlighet till arbete kan öka förutsättningar för personer att gå från daglig verksamhet till arbete.