Medicinsk vetenskap för psykiatriker
Den explosionsartade kunskapsutvecklingen inom den moderna psykiatrin medför stora förändringar i hur vi diagnostiserar och behandlar våra patienter. Ämnets syfte är att öka ST-läkarens förmåga att inhämta, utvärdera och tillämpa vetenskaplig kunskap i den kliniska vardagen. Ämnet är också förberedande inför ett eget vetenskapligt arbete.
Målgrupp
Psykiatri
När i utbildningen
Mitten, Sent
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2008:17
Till stor del: 19
Till viss del: 13, 15
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Till stor del: a2, a5, b1
Mer specifikt syftar kurs eller kurser i ämnet till att ST-läkaren kan:
- Identifiera och förklara hur ett vetenskapligt synsätt kan bidra till en etiskt och hälsoekonomiskt hållbar psykiatrisk vård.
- Exemplifiera forskningsetiska problem.
- Skilja på olika vetenskapsteoretiska ståndpunkter och vilken typ av kunskap man erhåller från exempelvis empiriska och hermeneutiska studier.
- Definiera och diskutera begreppet evidens, samt differentiera mellan olika evidensgrader.
- Aktivt integrera resultat från forskning i klinisk diagnostik och behandling.
- I kliniska situationer inspirera till ett vetenskapligt synsätt bland medarbetare, patienter och närstående.
- Förklara styrkor och begränsningar med olika vetenskapliga metoder och forskningsstrategier.
- Använda grundläggande begrepp inom studiedesign, psykometri och statistik vid granskning av metoddelen i forskningsartiklar.
- Motivera och problematisera användningen av olika typer av kvantitativa och kvalitativa metoder.
- Exemplifiera hur olika forskningsstrategier och metoder kan användas för att belysa kliniska psykiatriska frågeställningar.
- Kritiskt tolka, jämföra och värdera kvalitet och relevans av vetenskapliga studier.
- Redogöra för vilken forskningsfråga som besvaras, styrkan i konklusioner samt dess generaliserbarhet genom att tillämpa kunskaper som behandlas i kompetensmål 2, 3, 4, 5.
- Identifiera och använda relevanta databaser och referenshanteringssystem för att inhämta och sammanställa vetenskaplig kunskap.
- Identifiera och formulera en klinisk vetenskaplig frågeställning och föreslå ett sätt att besvara den med en forskningsstudie.
- Skriva ett PM med ett studieförslag med referenser till nuvarande kunskapsläge.
Kontakt
För frågor om kursämnen inom ST
E-post:
kursamnen-st@socialstyrelsen.se
Telefon:
075-247 30 00
Senast uppdaterad:
Publicerad: