Hälsofrämjande arbete – i praktiken
Målgrupp
Allmänmedicin
När i utbildningen
Tidigt, Mitten, Sent
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2008:17
Till stor del: 21
Till viss del: 3, 4, 6, 7, 10, 12, 13, 14
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Till stor del: b2, c12
Till viss del: c1, c3, c4, c6, c7, c10
Målgrupp
Barn- och ungdomsmedicin
När i utbildningen
Tidigt, Mitten, Sent
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2008:17
Till stor del: 1, 21
Till viss del: 13, 14, 15, 18
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Till stor del: b2, c1
Målgrupp
Socialmedicin
När i utbildningen
Tidigt, Mitten
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2008:17
Till stor del: 7
Till viss del: 2, 5, 12, 14
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Ej tillämpbar
Målgrupp
Arbets- och miljömedicin
När i utbildningen
Mitten
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2008:17
Till stor del: 10, 13, 15
Till viss del: 1, 6, 7
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Till stor del: c6, c7, c8
Målgrupp
Rehabiliteringsmedicin
När i utbildningen
Mitten, Sent
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2008:17
Till stor del: 2, 3, 4, 13, 15
Till viss del: 9, 10, 11, 12
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Ej tillämpbar
Mer specifikt syftar kurs eller kurser i ämnet till att ST-läkaren kan:
- Sammanfatta definitioner och teorier om hälsa inklusive salutogenes (hälsans ursprung).
- Beskriva primär, sekundär och tertiär prevention (hälsofrämjande, sjukdomsförebyggande och rehabiliterande insatser).
- Beskriva olika pedagogiska metoder och patientcentrerade arbetssätt för hälsofrämjande arbete.
- Problematisera definitioner av frisk, funktionshindrad och sjuk.
- Beskriva läkarens roll i hälsofrämjande arbete för individer, grupper, organisationer och samhälle.
- Beskriva och jämföra levnadsvanors (alkohol, droger, tobak, mat, fysisk aktivitet, stress sömn och sex) betydelse för individens hälsa och för folkhälsan.
- Översiktligt beskriva den sociala fördelningen av hälsa och konsekvenser vid intervention.
- Beskriva hälsofrämjande insatser och aktörer under olika skeden av livet.
- Beskriva vaccinationsprogrammet inom BVC- verksamheten samt dess betydelse som ”det goda exemplet”.