Diagnostiska metoder
Kurser i detta ämne syftar till att ST-läkaren ska öka sin kunskap avseende olika mikrobiologiska detektionsmetoder, deras prestanda och användningsområden. Sammantaget ska denna kunskap ge ST-läkaren en grund för tolkning av analysresultat i den kliniska vardagen.
Målgrupp
Klinisk bakteriologi och virologi, Klinisk mikrobiologi
När i utbildningen
Tidigt
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2008:17
Till stor del: 8
Till viss del: 1, 3, 4, 5, 6
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Till stor del: c8
Till viss del: c1, c3, c4, c5, c6
Mer specifikt syftar kurs eller kurser i ämnet till att ST-läkaren kan:
- Redogöra för principerna för:
- mikroskopi (elektron- , ljus-, fluorescensmikroskopi)
- påvisning av antigen och antikroppar (direkt och indirekt samt under olika förhållanden och tillstånd)
- masspektrometri
- odling (cellfri och cellbaserad, mediumval)
- molekylärbiologiska metoder (bland annat PCR, realtids-PCR, sekvensering)
- andra metoder för identifiering av mikroorganismer i olika typer av provmaterial. - Värdera olika diagnostiska metoders prestanda (sensitivitet, specificitet), möjliga felkällor, nytta och tidsåtgång.
- Förklara skillnaden mellan screening- och konfirmationsanalyser.
- Välja och använda diagnostisk metod vid olika kliniska frågeställningar och tillstånd.
- Använda statistik och epidemiologi vid värdering av analysresultat.
- Tillämpa kvalitetssäkring av analysmetoder.
Kontakt
För frågor om kursämnen inom ST
E-post:
kursamnen-st@socialstyrelsen.se
Telefon:
075-247 30 00
Senast uppdaterad:
Publicerad: