Barn- och ungdomspsykiatri för ST-läkare i psykiatri
Syftet med ämnet är att utveckla kunskap om barn- och ungdomspsykiatriskt synsätt och att kunna arbeta med fokus på utvecklingsperspektivet och nätverkets betydelse.
Målgrupp
Psykiatri
När i utbildningen
Mitten
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2008:17
Till stor del: 8, 13, 15
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Till stor del: a2, b1, b3, c8
Mer specifikt syftar kurs eller kurser i ämnet till att ST-läkaren kan:
- Evaluera olika behandlingsmetoder och initiera samt utvärdera såväl psykoterapeutisk som farmakologisk behandling.
- Känna igen vanliga barn- och ungdomspsykiatriska syndrom och skilja dessa från svårigheter som ligger inom normalvariationen.
- Ta upp en barn- och ungdomspsykiatrisk utvecklingsanamnes och analysera den.
- Dra slutsatser av resultaten av en barn- och ungdomspsykiatrisk utredning.
- Samarbeta med familjen i bedömnings- och behandlingsarbetet.
- Identifiera synergier i teamarbetet kring barnet eller ungdomen utifrån kunskap om de olika yrkesgruppernas kompetensområden.
- Se det enskilda barnets eller ungdomens situation i dess sociala sammanhang.
- Tolka den påverkan det sociala sammanhanget har på barnet eller ungdomen.
- Beskriva vilka konkreta insatser som barn- och ungdomspsykiatrin och övriga aktörer kan bidra med.
- Förklara hur man med respekt och empati samtalar med barnet eller ungdomen och de närstående och anpassar sitt bemötande efter individens förutsättningar.
- Tillämpa barn- och ungdomspsykiatriskt tvärvetenskapligt synsätt och då särskilt beakta utvecklingsperspektivet, förändringar av symtombilden över tid och omvärldsberoende systemiska faktorer.
- Identifiera egna och samhälleliga etiska värderingar och analysera hur de påverkar mötet med barnet eller ungdomen samt kunna tillämpa barnkonventionens etiska grundprinciper.
- Tillämpa lagstiftning som specifikt berör barn- och ungdomspsykiatri.
Kontakt
För frågor om kursämnen inom ST
E-post:
kursamnen-st@socialstyrelsen.se
Telefon:
075-247 30 00
Senast uppdaterad:
Publicerad: