Jag tycker jag är
Målgrupp
Barn och ungdomar som går i grundskolan
Typ av metod
Bedömningsmetod
Målgrupp
Skolbarn 7–16 år.
Syfte
Avser att mäta barns självvärdering, som förväntas ha ett positivt samband med den psykiska hälsan.
Innehåll och genomförande
Konstruktion
Jag tycker jag är finns i två versioner, en för lågstadiet (L-skalan) och en för mellan- och högstadiet (MH-skalan). Instrumentet utvecklades ursprungligen för forskningsändamål, men används även i stor utsträckning i skolan, på BUP och av andra. Självskattningsskalorna består av ett antal påståenden som kan hänföras till de centrala områdena:
- fysiska egenskaper (utseende, kroppsuppfattning, hälsa)
färdigheter, talanger, begåvning - psykiska egenskaper: (psykisk stabilitet, styrka, ångest, aggressivitet) Relationer till föräldrarna och familjen
- relationer till andra (kamrater, lärare)
MH-skalan har 72 påståenden med fyra svarsalternativ (stämmer precis, stämmer ungefär, stämmer dåligt, stämmer inte alls) medan L-skalan har 32 påståenden med två svarsalternativ (ja och nej). Utöver uppgifterna ingår även en teckningsuppgift i L-skalan.
Omfattning och intensitet
Poängsättning
Jag tycker jag är (datorversion) har administrerings- som scoringfunktion, vilket innebär att man kan välja mellan att administrera testet direkt på skärmen eller att mata in data från ett papper och penna-administrerat test
Tidsåtgång
30 minuter.
Utbildning och licens
Tillgänglighet
Litteraturen Jag tycker jag är – 2 (hogrefe.se)
Krav på förkunskaper
Legitimerad psykolog.
Krav på utbildning
Det krävs ingen utbildning. De som har behörighet att använda instrumentet förutsätts ha utbildning i psykolog och psykometri.
Kunskapsunderlag
Jag tycker jag är är inte granskat av Socialstyrelsen.