Nu förbereder vi framtidens dataregister för socialtjänsten
Idag finns det inget nationellt gemensamt sätt för hur socialtjänsten dokumenterar och strukturerar sin data. Det gör det svårt att följa upp effekten av insatser, vilket försvårar kunskapsutvecklingen. Utvecklingen av ett socialtjänstdataregister hänger starkt ihop med den nya socialtjänstlagen som ska stärka en långsiktig, hållbar, förebyggande och kunskapsbaserad socialtjänst.
Identifiera behoven
Det ställs höga krav på data i ett nationellt register för officiell statistik. Till exempel behöver informationen vara lätt att tolka och intressant nationellt. Målbilden är att det som dokumenteras i en personakt ska räcka som underlag för den information som ska rapporteras in nationellt.
Ett första steg i förberedelserna handlar om att identifiera vilka gemensamma informationsmängder som ett kommande nationellt socialtjänstdataregister behöver innehålla.
– Ändamålsenlig och strukturerad dokumentation är nyckeln till en mer kunskapsbaserad socialtjänst. Då minskar onödig dokumentation och stödet för individbaserad systematisk uppföljning stärks. Dessutom ökar möjligheten att dela information med till exempel hälso- och sjukvården, säger Niklas Eklöf, enhetschef på Socialstyrelsen.
Viss information som att dokumentera personnummer i samma format, är relativt enkla att införa. I andra fall är det betydligt mer utmanande. Till exempel saknas det idag ett gemensamt beskrivningssystem över olika insatser som socialtjänsten gör.
Gemensamma informationsmängder
För att avgöra vilka informationsmängder som är lämpliga att gå vidare med arbetar Socialstyrelsen med många olika aktörer, bland annat SKR och en referensgrupp som består av åtta kommuner. Referensgruppens uppgift är att ge synpunkter på de informationsmängder som Socialstyrelsen arbetar fram. Projektet analyserar även hur verksamhetssystem hos kommuner, privata utförare och Socialstyrelsen behöver anpassas.
Tidplan och projektets nästa steg
Det finns ingen fastställd tidplan för när den nya lagen ska träda i kraft och det pågår därför inget arbete med att bygga själva registret på Socialstyrelsen.
– Men det förberedande arbetet med att skapa förutsättningar för att stödja kommunerna i att anpassa sina verksamhetssystem och att beskriva strukturen för den data som ska skapas pågår för fullt. Det är också viktigt att kommunernas egna arbete med lokala uppföljningar och strukturerad dokumentation i personakten fortsätter, säger Niklas Eklöf.
Uppdraget ska slutrapporteras till regeringen i januari 2026, med en delrapport i maj 2025. Delrapporten kommer även belysa behovet av ytterligare föreskrifter och allmänna råd om strukturerade socialtjänstdata och dokumentation.
Är du mer nyfiken på uppdraget?
Träffa oss i Socialstyrelsens monter på Vitalis, Svenska Mässan i Göteborg den 20–22 maj.