Öppna jämförelser av missbruks- och beroendevård
Öppna jämförelser av socialtjänst innehåller indikatorer och nyckeltal som på olika sätt belyser kvalitet och förutsättningar inom socialtjänstens olika verksamhetsområden. Jämförelserna kan bland annat användas för att följa upp och utveckla verksamheterna genom att bidra med underlag till uppföljning och visa utvecklingen över tid. De möjliggör också jämförelser med andra kommuner eller verksamheter med liknande förutsättningar.
Jämförelserna riktar sig främst till tjänstepersoner, till exempel chefer och kvalitets- och verksamhetsutvecklare. Men även beslutsfattare och politiker på olika nivåer har nytta av jämförelserna.
Resultat 2016–2024
Kort om resultaten
Resultaten visar bland annat:
- Nyckeltalet för väntetid för nybesök inom missbruks- och beroendevården är 4 till 7 dagar för 56 procent av kommunerna. Knappt en femtedel, 19 procent, av kommunerna uppger 3 dagars väntetid till första besök. I 16 procent av kommunerna är väntetiden 8 till 14 dagar.
- Det är enbart 14 procent av kommunerna som i årets öppna jämförelser uppger att de har en aktuell skriftlig rutin om att erbjuda enskilda att ta med stödperson på möten inom socialtjänsten.
- 20 procent av kommunerna uppger att de använder standardiserade bedömningsmetoder inom socialtjänstens missbruk- och beroendeverksamhet som underlag vid uppföljning av insatser till enskilda. Det är en minskning med 6 procentenheter jämfört med 2023. Då var motsvarande resultat 26 procent.
Relaterade publikationer
Vägledning
Den här vägledningen riktar sig i första hand till personal inom socialtjänsten, psykiatrin samt missbruks- och beroendevården. Vägledningen bygger på kunskap och erfarenhet från praktiken och brukarorganisationer. Den behandlar medverkan och inflytande på såväl individnivå som verksamhets- och systemnivå.