Öppna jämförelser av äldreomsorg

Här kan du jämföra kommunernas, socialförvaltningarnas och stadsdelsområdenas arbete inom området äldreomsorg. Målet med jämförelserna är att de ska bidra till verksamhetsförbättringar som kommer brukarna till gagn.

Öppna jämförelser av socialtjänst innehåller indikatorer och nyckeltal som på olika sätt belyser kvalitet och förutsättningar inom socialtjänstens olika verksamhetsområden. Jämförelserna kan bland annat användas för att följa upp och utveckla verksamheterna genom att bidra med underlag till uppföljning och visa utvecklingen över tid. De möjliggör också jämförelser med andra kommuner eller verksamheter med liknande förutsättningar.

Jämförelserna riktar sig främst till tjänstepersoner, till exempel chefer och kvalitets- och verksamhetsutvecklare. Men även beslutsfattare och politiker på olika nivåer har nytta av jämförelserna.

Resultat 2025

Öppna jämförelser 2025 – Äldreomsorg
Artikelnummer: 2025-9-9737 | Publicerad: 2025-09-04

Datainsamlingen för Öppna jämförelser 2025 genomfördes innan den nya socialtjänstlagen trädde i kraft den 1 juli 2025. Hänvisningar till lagstiftning och begrepp baseras därför på den tidigare lydelsen.

Så här redovisas resultaten

Öppna jämförelser redovisas på detta sätt:

  • Resultaten presenteras i en Excelfil som innehåller uppgifter på kommun-, läns- och riksnivå. Uppgifterna presenteras i tabeller och möjliggör jämförelser över tid samt med andra kommuner, län och riket. Excelfilen innehåller även analysstöd, bland annat i form av indikatorbeskrivningar.
  • Metodbeskrivningen (pdf) innehåller information om den enkätundersökning som kvalitetsindikatorerna baseras på. Den innehåller också information om övriga datakällor och den databearbetning som ligger till grund för framställningen av indikatorer och nyckeltal inom öppna jämförelser av socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård.

Så här kan Excelfilen användas

På Excelfilens startsida finns möjlighet att välja vilken kommun, socialförvaltning eller stadsdelsområde som resultat ska visas för. Tabeller med resultat genereras sedan automatiskt. Uppgifter för att möjliggöra jämförelser över tid samt med riket, länet eller liknande kommuner finns tillgängliga direkt i filen.

För att hitta liknande kommuner att jämföra resultat med har kommunerna delats in i olika grupper, och för respektive kommun redovisas kommungrupp utifrån befolkning, SKR:s kommungruppsindelning samt socioekonomisk sorteringsnyckel.

Excelfilen innehåller också stöd för tolkning av resultaten.

Mer information om hur Excelfilen kan användas finns inuti filen. Hur filen kan användas illustreras också i tre korta filmer på sidan Stöd för att använda öppna jämförelser socialtjänst.

Kort om resultaten

Resultaten visar bland annat:

  • Knappt hälften av kommunerna (47 procent) har en aktuell, skriftlig rutin som är beslutad på ledningsnivå, för hur ärenden ska hanteras utan att skyddade personuppgifter röjs. Rutinen ska omfatta både handläggning och genomförande av beslutade insatser inom äldreomsorgen.
  • Färre kommuner än föregående år har en aktuell, skriftlig rutin som är beslutad på ledningsnivå, för hur handläggare ska agera när det finns tecken på att en person utsatts för våld i en nära relation (59 procent 2025, jämfört med 64 procent 2024).
  • Färre kommuner än föregående år genomför Individbaserad systematisk uppföljning (ISU) inom äldreomsorgen av:
    • målgruppens behov (17 procent 2025, jämfört med 19 procent 2024)
    • verksamhetens stöd och/eller insatser till enskilda (17 procent 2025, jämfört med 21 procent 2024)
    • stöd och/eller insatsers resultat för de enskilda (18 procent 2025, jämfört med 20 procent 2024).
  • Utifrån öppna jämförelsers enkät, som resultaten baseras på, är det svårt att veta vad minskningen beror på. Att arbeta med ISU är en viktig del i omställningen till en mer kunskapsbaserad socialtjänst. Därför är det viktigt att fortsätta stödja och följa utvecklingen framöver.

Så här har jämförelserna tagits fram

Indikatorerna och nyckeltalen i de öppna jämförelserna tas fram av Socialstyrelsen. Indikatorerna grundas i tillgänglig kunskap, anger en önskvärd riktning och är relevanta för de verksamheter de berör. Nyckeltalen är bakgrundsmått som belyser förutsättningar för socialtjänstens verksamheter.

Indikatorerna och nyckeltalen baseras dels på enkätundersökningar som är riktade till kommuner, verksamheter och brukare, dels på register och statistik från olika myndigheter.

Läs mer om hur öppna jämförelser av socialtjänst tas fram

Tidigare års resultat

Tidigare års resultat från öppna jämförelser finns redovisade i den Excelfil som går att ladda ner på denna webbsida. För att söka efter äldre publikationer om öppna jämförelser, använd webbplatsens sökfunktion eller sök bland våra publikationer.

Kommande publiceringar

Öppna jämförelser av socialtjänsten publiceras vanligtvis i juni. I kalendariet finns mer information om när öppna jämförelser publiceras och när resultat kompletteras.

Kalendarium för öppna jämförelser

Kontakt

Öppna jämförelser socialtjänst
Senast uppdaterad:
Publicerad: