Ångeststörningar och tvångssyndrom inom Barn- och ungdomspsykiatri
Kurser i detta ämne syftar till att ST-läkaren utifrån ett biopsykosocialt synsätt ska kunna diagnostisera och behandla ångeststörningar och tvångssyndrom samt ta ställning till relevant samsjuklighet och urskilja differtialdiagnostiska tillstånd.
Målgrupp
Barn- och ungdomspsykiatri
När i utbildningen
Tidigt, Mitten, Sent
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2008:17
Till stor del: 3
Till viss del: 5, 15
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 20015:8
Till stor del. c3
Till viss del: a2, b2, b3, c5
Mer specifikt syftar kurs eller kurser i ämnet till att ST-läkaren kan:
Identifiera, utreda, diagnostisera, ta ställning till behandling och vårdnivå samt uppföljning vid:
- Ångeststörning
- Tvångssyndrom
- Självskadebeteende
- Selektiv mutism
Ovan innefattar att:
- Ta ställning till resultat av vanligt förekommande tester och skattningar.
- Identifiera förekomst och värdera konsekvenser av bakgrundsfaktorer som trauma, substansbruk, beroende, samsjuklighet, hereditet, etnicitet, socioekonomiska förhållanden, familjerelationsproblematik och skolproblematik.
- Bedöma suicidrisk.
- Identifiera och planera åtgärder för barn och ungdomar som far illa.
- Beskriva betydelsen av teamarbete i diagnostik- och behandlingsarbete.
- Redogöra för etiska principer som ska genomsyra det barnpsykiatriska arbetet.
Kontakt
För frågor om kursämnen inom ST
E-post:
kursamnen-st@socialstyrelsen.se
Telefon:
075-247 30 00
Senast uppdaterad:
Publicerad: