Hur gör vi hälso- och sjukvården mer tillgänglig?
Svensk hälso- och sjukvård håller hög kvalitet men det finns tillgänglighetsutmaningar. Till exempel råder vårdplatsbrist och väntetiderna är långa till planerad vård. Hälso- och sjukvården är ett komplext system med många ansvariga aktörer som behöver samverka för vårdens tillgänglighet.
Socialstyrelsen arbetar för att stötta aktörerna på flera sätt. Här sammanfattar vi vårt arbete med tillgänglighetsfrågor.
Vad är tillgänglighet i svensk hälso- och sjukvård?
Det är många aktörer som tillsammans ansvarar för vårdens tillgänglighet. Regionerna och kommunerna ansvarar för merparten av hälso- och sjukvården men även riksdagen, regeringen och flera nationella myndigheter har övergripande ansvar. Hälso- och sjukvården i Sverige är även organiserad i vårdnivåer för att hantera olika typer av vårdbehov. Primärvården ansvarar för den vård som ges i hemmet och på vårdcentraler. Specialiserad vård, som ges på sjukhus och i specialiserade mottagningar, är till för patienter vars tillstånd kräver mer avancerad vård eller behandling.
För att vården ska vara tillgänglig måste alla delar fungera och samverka. Ur ett patientperspektiv räcker det inte att tillgängligheten på en vårdnivå fungerar väl om insatser på efterföljande vårdnivå dröjer. Ur vårdens perspektiv är tillgängligheten på en vårdnivå ofta beroende av andra. Den specialiserade vården kan till exempel ha svårt att frigöra vårdplatser om utskrivningsklara patienter blir kvar på sjukhuset i väntan på kommunal hälso- och sjukvård.
Hur tillgänglig är svensk hälso- och sjukvård?
Sverige har långa väntetider till planerad vård. I april 2025 fick 35 procent av patienterna vänta över vårdgarantins gräns på 90 dagar för operation eller åtgärd inom specialiserad vård. Sverige har även få vårdplatser per invånare, endast 3 av 21 regioner når Socialstyrelsens riktvärde för antal vårdplatser 2025.
Behovet av vård beräknas dessutom öka i takt med att andelen äldre i befolkningen ökar. Vid oförändrade arbetssätt kommer därav behovet av vårdpersonal öka. Sammantaget innebär detta att svensk hälso- och sjukvård behöver ställa om för att fortsatt kunna hålla god kvalitet och vara tillgänglig för hela befolkningen.
Källor till infografiken hittar du längst ned på sidan.
Region Jönköping har uppnått riktvärdet för vårdplatser men utmaningar kvarstår
En del av Socialstyrelsens arbete för tillgänglighet är att publicera årliga riktvärden för antal vårdplatser i syfte att minska vårdplatsbristen. Region Jönköpings län är en av tre regioner som vid 2025 års uppdatering har nått Socialstyrelsens riktvärde för antalet vårdplatser – årets uppdatering är den tredje i ordningen.
Region Jönköpings län har visat en positiv utveckling för varje år och når nu för första gången målet. Att regionen har lyckats beror enligt hälso- och sjukvårdsdirektör Mats Bojestig huvudsakligen på ett systematiskt arbete med tillgänglighetsfrågor och produktions- och kapacitetsstyrning under lång tid.
Regionen har bland annat genomfört satsningar på förbättrade processer på akutmottagningarna för att minska ledtider, samt inrättat en tillgänglighetsgrupp som samordnar arbetet med operationsflödet på regionnivå för att minska vårdköerna.
– Faktorer som bidragit till att arbetet har gett resultat är långsiktighet och ett brett engagemang från medarbetare på olika nivåer i organisationen, säger Mats Bojestig, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Jönköpings län.
Samtidigt kvarstår viktiga utmaningar som till exempel att ha tillräckligt med vårdplatser under sommaren. Sammanfattningsvis visar regionen att uthålligt kvalitetsarbete kan ge resultat – men det kräver tålamod.
Hur stödjer Socialstyrelsen hälso- och sjukvårdens aktörer för en ökad tillgänglighet?
Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Vi har flera stora regeringsuppdrag som syftar till att öka vårdens tillgänglighet och arbetar på bred front. För att öka kunskapsläget tar vi fram stöd i form av rapporter, kunskapsunderlag och löpande uppföljning av statistik. Vi har även utvecklat en ny och mer verksamhetsnära roll för att förbättra vårdens tillgänglighet.
Stöd för att öka tillgängligheten i hälso- och sjukvård
Några ord från Socialstyrelsen
”Den som behöver ska få tillgång till vård. Tillsammans med vårdens aktörer behöver vi hitta nya mer effektiva sätt att använda de resurser vi har. Kunskapen finns, och vi är inte klara förrän den gör nytta för patienterna.”
Björn Eriksson, generaldirektör på Socialstyrelsen