Utsatt för våld i nära relation på lättläst svenska
Är du rädd för någon i din närhet? Gör någon dig illa i en relation?
Det kan vara
- din partner
- en förälder
- ett syskon
- en släkting
- någon annan nära.
Hot och våld är aldrig okej.
Du kan få stöd från socialtjänsten.
Socialtjänstens uppdrag
Socialtjänstens arbete bestäms av socialtjänstlagen.
Målet är att människor i kommunen ska ha
- ekonomisk trygghet
- stöd när de behöver det
- lika möjligheter i livet
- möjlighet att delta i samhället.
Socialtjänstens kan också hjälpa dig
som utsätts för våld i en nära relation.
Vad är våld i nära relation?
Våld i nära relation kan vara att
- du blir knuffad, slagen eller sparkad
- du blir hotad eller kallad elaka saker
- du blir kontrollerad eller trakasserad
via mobilen eller sociala medier - du blir tvingad till sex
- du inte får bestämma över dina pengar
- någon slår sönder dina saker.
Du kan få skydd
Om någon hotar dig
eller gör dig illa
kan du få skydd.
Socialtjänsten kan ordna skyddat boende.
Det är en plats där du kan vara trygg.
Där du och dina barn kan få stöd
och börja ett liv utan våld.
Du kan också få hjälp
att ordna ett nytt boende.
Du kan få praktiskt stöd
Våld påverkar hela livet.
Du kan behöva hjälp på flera sätt.
Socialtjänsten kan hjälpa dig med
- ekonomiskt stöd
- att kontakta Skatteverket
om du behöver skyddade personuppgifter - att kontakta vården
- att göra en polisanmälan.
Har du barn
kan du få stöd i ditt föräldraskap
och hjälp i kontakt med skolan eller förskolan.
Du kan få stöd att må bättre
Att lämna en våldsam relation är svårt.
Du kan få prata med någon
hos socialtjänsten.
Antingen ensam
eller med en stödperson.
Du kan också få kontakt med
organisationer och kvinnojourer.
De kan ge stöd och gemenskap.
Kontakta socialtjänsten i din kommun
Behöver du skydd eller stöd?
Kontakta socialtjänsten.
De kan berätta vilket stöd som finns där du bor.
Du hittar kontaktuppgifter
på din kommuns webbplats.
Lista över Sveriges kommuner – SKR
Prata med någon direkt
Du kan också kontakta en stödlinje.
Det är gratis och du kan vara anonym.
Kvinnofridslinjen
För kvinnor som utsatts för våld
– fysiskt, psykiskt eller sexuellt.
Telefon: 116 016.
Finns också som chatt.
Kvinnofridslinjen
Stödlinjen för transpersoner
För dig som är trans eller ickebinär
och utsatts för våld i nära relation
eller sexuella övergrepp.
Telefon. 020-55 00 00.
Finns också som chatt.
Stödlinjen för transpersoner
Stödlinjen för män
För män som utsatts för hot och våld
i nära relation
eller sexuella övergrepp.
Telefon: 020-80 80 80.
Finns också som chatt.
Stödlinjen för män
Rätt att välja
För dig som utsatts för hot, kontroll eller annat våld
för att skydda familjens heder.
Telefon: 020-57 70 70.
Rätt att välja
Bris stödtelefon
För barn upp till 18 år.
Telefon: 116 111.
Du kan också chatta, mejla eller skicka sms
dygnet runt, alla dagar i veckan.
Bris stödtelefon
Om det är akut – ring 112.
Vad får socialtjänsten berätta för andra?
Socialtjänsten får oftast inte berätta något om dig
om du inte sagt okej.
Men i vissa fall behöver de berätta
för andra myndigheter,
till exempel polisen.
Behöver du tolk?
Socialtjänsten ska använda tolk
om det behövs.
De ska också översätta viktiga dokument
så att du kan förstå dem
om du inte pratar svenska.
Samma sak gäller
om du har en funktionsnedsättning
som gör det svårt att se, höra eller tala.
Berätta gärna i förväg
om du behöver tolk.
Behöver du en stödperson?
Du kan ta med en stödperson
till möten med socialtjänsten.
Det kan vara en vän eller någon i din familj.
Ibland kan socialtjänsten inte berätta allt
när en stödperson är med
för att skydda information.
Behöver du ett ombud?
Du kan också ha ett ombud.
Det är en person som kan säga hur du vill ha det
med din tillåtelse.
Det kallas för fullmakt.
Det kan till exempel vara
- någon i din familj
- en vän
- en jurist.
Är du orolig för någon annan?
Känner du någon som blir utsatt för våld?
Du kan kontakta socialtjänsten
i din kommun.
Du kan också kontakta en stödlinje
för att få råd.
Hjälpen är gratis
och du kan vara anonym.