Sluta använda våld i nära relation på lättläst svenska

Har du svårt att kontrollera ditt beteende? Gör du illa någon i en relation?

Det kan vara

  • din partner
  • en förälder
  • ett syskon
  • en släkting
  • någon annan nära.

Hot och våld är aldrig okej.

Du kan få stöd från socialtjänsten
för att sluta använda våld.

Socialtjänstens uppdrag

Socialtjänstens arbete bestäms av socialtjänstlagen.

Målet är att människor i kommunen ska ha

  • ekonomisk trygghet
  • stöd när de behöver det
  • lika möjligheter i livet
  • möjlighet att delta i samhället.

Socialtjänsten kan också hjälpa
dig som använder våld i en nära relation
så att våldet kan ta slut.

Vad är våld i nära relationer?

Våld i nära relation kan vara att

  • knuffa, slå eller sparka någon
  • hota någon eller säga elaka saker
  • tvinga någon till sex
  • hindra någon från att bestämma över sina pengar
  • bestämma över vem personen får träffa
    eller vilka kläder hen får ha på sig
  • slå sönder någons saker.

Våld gör att den som drabbas
blir rädd och känner sig otrygg.

Du kan förändra ditt beteende

Det går att ändra sitt beteende.
Första steget är att söka hjälp.

Många känner skuld, skam och oro.
Att söka hjälp visar att du bryr dig.

Vilket stöd kan du få?

Socialtjänsten kan hjälpa dig på olika sätt
så att du kan ändra ditt beteende.

Du kan till exempel få

  • hjälp att förstå dina känslor
    och lösa svåra situationer
    utan våld
  • behandling som hjälper dig att ändra ditt beteende
  • stöd att få bättre relation med din familj
  • hjälp om du har problem med alkohol, droger eller beroende. 

Kontakta socialtjänsten i din kommun

Vill du få hjälp att ändra ditt beteende
eller få mer information?

Många kommuner har mottagningar
för dig som vill sluta använda våld. 

Kontakta socialtjänsten.
De kan berätta vilket stöd som finns där du bor.

Du hittar kontaktuppgifter
på din kommuns webbplats.

Lista över Sveriges kommuner – SKR

Prata med någon direkt

Du kan också kontakta stödlinjen Välj att sluta.

Det är en nationell stödlinje
för dig som vill sluta använda våld
mot dina nära.

Du kan ringa eller chatta.
Det är gratis och du kan vara anonym.

Välj att sluta

Vad får socialtjänsten berätta för andra?

Socialtjänsten får oftast inte berätta något om dig
om du inte sagt okej.

Men i vissa fall behöver de berätta
för andra myndigheter,
till exempel polisen.

Behöver du tolk?

Socialtjänsten ska använda tolk
om det behövs.

De ska också översätta viktiga dokument
så att du kan förstå dem
om du inte pratar svenska.

Samma sak gäller
om du har en funktionsnedsättning
som gör det svårt att se, höra eller tala.

Berätta gärna i förväg
om du behöver tolk.

Behöver du en stödperson?

Du kan ta med en stödperson
till möten med socialtjänsten.

Det kan vara en vän eller någon i din familj.

Ibland kan socialtjänsten inte berätta allt
när en stödperson är med
för att skydda din information.

Behöver du ett ombud?

Du kan också ha ett ombud.

Det är en person som kan säga hur du vill ha det
med din tillåtelse.

Det kallas för fullmakt.

Det kan till exempel vara

  • någon i din familj
  • en vän
  • en jurist.