Problem med alkohol, droger eller spel på lättläst svenska
Har du problem med alkohol, droger eller spel? Eller är du orolig för någon nära dig? Då kan du få stöd från socialtjänsten.
Socialtjänstens uppdrag
Socialtjänsten finns i varje kommun.
Deras arbete bestäms av socialtjänstlagen.
Målet är att alla i kommunen ska ha
- en trygg ekonomi
- stöd när de behöver det
- lika möjligheter i livet
- möjlighet att delta i samhället.
Socialtjänsten kan också ge stöd
till dig med skadligt bruk och beroende.
Vilket stöd kan du få?
Du kan få stöd om du har problem med
- alkohol
- droger
- andra medel man kan bli beroende av
- läkemedel
- dopningsmedel
- spel om pengar.
Vilket stöd du kan få beror på
vad du behöver hjälp med.
Du kan till exempel få
- Samtal och rådgivning
Prata om din situation
och få hjälp att hitta vägar framåt. - Behandling
Hjälp att bryta beroendet. - Boendestöd
Stöd i vardagen i ditt hem
eller någon annanstans. - Sysselsättning och arbete
Hjälp att få struktur i vardagen
och hitta studier, praktik eller jobb. - Stöd till anhöriga
Din familj eller andra nära dig
kan också få stöd. - Familjerådgivning
Samtal för par och familjer
som behöver stöd i relationen. - Budget- och skuldrådgivning
Hjälp att planera din ekonomi
och hantera skulder.
Samarbete med andra
Socialtjänsten samarbetar ofta
med hälso- och sjukvården.
Det kan till exempel vara
- vårdcentral
- psykiatri
- beroendemottagning.
Det gör att du kan få hjälp
med både praktiska saker
och sådant som rör din hälsa.
Du är med och bestämmer
Du får vara med och bestämma
vilket stöd du ska få.
Du och din socialsekreterare
går igenom din situation tillsammans.
Ni bestämmer vilket stöd som passar dig.
Stöd till dig som anhörig
Hjälper eller vårdar du en närstående?
Till exempel någon i din familj, en vän eller partner.
Då kan du få stöd som anhörig.
Du kan till exempel få
- prata med någon
- praktisk hjälp i vardagen.
Kontakta socialtjänsten i din kommun
Har du problem med alkohol, droger eller spel?
Behöver du stöd och hjälp?
Kontakta socialtjänsten.
De kan berätta vilket stöd som finns där du bor.
Du hittar kontaktuppgifter
på din kommuns webbplats.
Vad får socialtjänsten berätta för andra?
Socialtjänsten får oftast inte berätta något om dig
om du inte sagt okej.
Men i vissa fall behöver de berätta
för andra myndigheter,
till exempel polisen.
Behöver du tolk?
Socialtjänsten ska använda tolk
om det behövs.
De ska också översätta viktiga dokument
så att du kan förstå dem
om du inte pratar svenska.
Samma sak gäller
om du har en funktionsnedsättning
som gör det svårt att se, höra eller tala.
Berätta gärna i förväg
om du behöver tolk.
Behöver du en stödperson?
Du kan ta med en stödperson
till möten med socialtjänsten.
Det kan vara en vän eller någon i din familj.
Ibland kan socialtjänsten inte berätta allt
när en stödperson är med
för att skydda din information.
Behöver du ett ombud?
Du kan också ha ett ombud.
Det är en person som kan säga hur du vill ha det
med din tillåtelse.
Det kallas för fullmakt.
Det kan till exempel vara
- någon i din familj
- en vän
- en jurist.