Om socialtjänsten på lättläst svenska

Alla kan behöva hjälp ibland. Du kanske behöver stöd till familjen eller stöd som förälder. Du kanske har svårt att få pengarna att räcka. Du kanske är äldre och behöver trygghetslarm, hemtjänst eller plats på ett boende. Då kan du få hjälp av socialtjänsten.

Vad är socialtjänsten?

Socialtjänsten finns i alla kommuner.

De arbetar för att människor ska kunna leva
ett tryggt och självständigt liv.

De arbetar också för att barn och unga
ska få en bra start i livet.

På socialtjänsten jobbar socialsekreterare. De pratar med dig som behöver stöd
och berättar vilken hjälp du kan få.

Socialtjänstens uppdrag

Socialtjänstens arbete bestäms av socialtjänstlagen.

Målet är att människor i kommunen ska ha

  • ekonomisk trygghet
  • stöd när de behöver det
  • lika möjligheter i livet
  • möjlighet att delta i samhället.

Socialtjänsten ger stöd genom hela livet

Socialtjänsten kan ge stöd på många olika sätt.

Du kan till exempel få stöd om du

  • är barn, ung eller förälder
    – till exempel med familjerådgivning eller familjehem
  • har svårt att klara din ekonomi
  • är äldre och behöver hjälp i vardagen
  • har en funktionsnedsättning
  • har problem med alkohol eller droger
  • är utsatt för våld i en nära relation
  • utsätter dina nära för våld
  • inte har någonstans att bo
  • vill lämna en kriminell eller våldsam miljö.

Alla i kommunen kan få hjälp

Alla som bor i kommunen
kan ansöka om stöd från socialtjänsten.

Ibland gör Socialtjänsten en utredning.
Det betyder att de tar reda på
vilket stöd som behövs.

Stöd till dig som anhörig

Hjälper eller vårdar du en närstående?
Till exempel någon i din familj, en vän eller partner.

Då kan du få stöd som anhörig.

Du kan till exempel få

  • prata med någon
  • hjälp att ta hand om personen
    så att du får en paus
  • praktisk hjälp i vardagen.

Kontakta socialtjänsten i din kommun

Behöver du stöd och hjälp?

Kontakta socialtjänsten.

De kan berätta vilket stöd som finns där du bor.

Du hittar kontaktuppgifter
på din kommuns webbplats.

Vad får socialtjänsten berätta för andra?

Socialtjänsten får oftast inte berätta något om dig
om du inte sagt okej.

Men i vissa fall behöver de berätta
för andra myndigheter,
till exempel polisen.

Behöver du tolk?

Socialtjänsten ska använda tolk
om det behövs.

De ska också översätta viktiga dokument
så att du kan förstå dem
om du inte pratar svenska.

Samma sak gäller
om du har en funktionsnedsättning
som gör det svårt att se, höra eller tala.

Berätta gärna i förväg
om du behöver tolk.

Behöver du en stödperson?

Du kan ta med en stödperson
till möten med socialtjänsten.
Det kan vara en vän eller någon i din familj.

Ibland kan socialtjänsten inte berätta allt
när en stödperson är med
för att skydda din information.

Behöver du ett ombud?

Du kan också ha ett ombud.

Det är en person som kan säga hur du vill ha det
med din tillåtelse.

Det kallas för fullmakt.

Det kan till exempel vara

  • någon i din familj
  • en vän
  • en jurist.