Lämna ett kriminellt liv på lättläst svenska
Vill du lämna en kriminell eller våldsam miljö? Det är aldrig för sent att förändra ditt liv. Du kan få stöd och hjälp av socialtjänsten.
Socialtjänstens uppdrag
Socialtjänstens arbete bestäms av socialtjänstlagen.
De kan ge stöd och hjälp
utifrån vad du behöver.
De kan också hjälpa dig
som vill lämna kriminalitet.
Skydd och stöd
Du kan få stöd och skydd
om du vill lämna en kriminell miljö.
Du kan till exempel få
- stöd att sluta begå brott
- hjälp att börja arbeta eller studera
- stöd och behandling
om du har problem med alkohol eller droger - hjälp med skulder
- råd om hur du kan
få bättre koll på din ekonomi - skyddat boende om du är hotad
- ekonomiskt bistånd om pengarna inte räcker.
Samarbete för din trygghet
Socialtjänsten samarbetar ofta med andra
för att du ska få det stöd och skydd du behöver.
Det kan till exempel vara
- polisen
- vården
- psykiatrin
- Arbetsförmedlingen
Stöd och skydd till dig som är anhörig
Är du anhörig till någon som är
i kriminalitet?
Det kan skapa oro och rädsla.
Att vara nära någon i kriminalitet
kan också vara en risk.
Du kan få stöd och skydd om
- ditt barn eller partner är i kriminalitet
- någon nära dig är på väg in i kriminalitet
- någon nära dig är på väg in i en extrem och våldsam miljö
- du eller din familj är hotade.
Du kan få stöd av socialtjänsten eller vården.
I vissa fall kan även polisen hjälpa till.
Behöver du hjälp?
Kontakta socialtjänsten.
De kan berätta vilket stöd som finns där du bor.
Du hittar kontaktuppgifter
på din kommuns webbplats.
Om det är akut – ring 112.
Vad får socialtjänsten berätta för andra?
Socialtjänsten får oftast inte berätta något om dig
om du inte sagt okej.
Men i vissa fall behöver de berätta
för andra myndigheter,
till exempel polisen.
Behöver du tolk?
Socialtjänsten ska använda tolk
om det behövs.
De ska också översätta viktiga dokument
så att du kan förstå dem
om du inte pratar svenska.
Samma sak gäller
om du har en funktionsnedsättning
som gör det svårt att se, höra eller tala.
Berätta gärna i förväg
om du behöver tolk.
Behöver du en stödperson?
Du kan ta med en stödperson
till möten med socialtjänsten.
Det kan vara en vän eller någon i din familj.
Ibland kan socialtjänsten inte berätta allt
när en stödperson är med
för att skydda din information.
Behöver du ett ombud?
Du kan också ha ett ombud.
Det är en person som kan säga hur du vill ha det
med din tillåtelse.
Det kallas för fullmakt.
Det kan till exempel vara
- någon i din familj
- en vän
- en jurist.