Hemlöshet på lättläst svenska

Har du ingenstans att bo? Eller riskerar du att förlora din bostad? Då kan du få råd och stöd av socialtjänsten.

Socialtjänstens uppdrag

Socialtjänsten finns i varje kommun.
Deras arbete bestäms av socialtjänstlagen.

Målet är att alla i kommunen ska ha

  • ekonomisk trygghet
  • stöd när de behöver det
  • lika möjligheter i livet
  • möjlighet att delta i samhället.

Socialtjänstens kan också ge stöd
till dig som är hemlös
eller riskerar att bli det.

Riskerar du att förlora ditt hem?

Har du svårt att betala hyran?
Riskerar du att förlora din bostad?

Kontakta socialtjänsten.

De kan ge råd och stöd som hjälper dig
att behålla din bostad.

Är du hemlös?

Har du ingen bostad?
Kan du inte lösa situationen själv?

Kontakta socialtjänsten.
De kan ge råd och stöd.

I vissa fall kan du också få hjälp med ett boende.

Vilket stöd kan du få?

Du kan till exempel få hjälp med

  • ekonomiskt bistånd
  • plats i skyddat boende
  • plats på boende med stöd
  • boendestöd, alltså praktiskt stöd i vardagen
  • hemtjänst
  • budget- och skuldrådgivning.

Har du skulder?

Om du har skulder
eller svårt att planera din ekonomi
kan du få hjälp av en budget- och skuldrådgivare.

Det är någon som hjälper dig att

  • få bättre koll på din ekonomi
  • hantera dina skulder.

Kontakta din kommun för att få hjälp.

Du kan också hitta en budget- och skuldrådgivare
i din kommun via Konsumentverket
.

Kontakta socialtjänsten i din kommun

Behöver du stöd för att få
eller behålla en bostad?

Kontakta socialtjänsten.
De kan berätta vilket stöd som finns där du bor.

Du hittar kontaktuppgifter
på din kommuns webbplats. 

Vad får socialtjänsten berätta för andra?

Socialtjänsten får oftast inte berätta något om dig
om du inte sagt okej.

Men i vissa fall behöver de berätta
för andra myndigheter,
till exempel polisen.

Behöver du tolk?

Socialtjänsten ska använda tolk
om det behövs.

De ska också översätta viktiga dokument
så att du kan förstå dem
om du inte pratar svenska.

Samma sak gäller
om du har en funktionsnedsättning
som gör det svårt att se, höra eller tala.

Berätta gärna i förväg
om du behöver tolk.

Behöver du en stödperson?

Du kan ta med en stödperson
till möten med socialtjänsten.
Det kan vara en vän eller någon i din familj.

Ibland kan socialtjänsten inte berätta allt
när en stödperson är med
för att skydda din information.

Behöver du ett ombud?

Du kan också ha ett ombud.

Det är en person som kan säga hur du vill ha det
med din tillåtelse.

Det kallas för fullmakt.

Det kan till exempel vara

  • någon i din familj
  • en vän
  • en jurist.