Ekonomiskt stöd på lättläst svenska

Har du svårt att få pengarna att räcka? Då kan du få stöd från socialtjänsten. Vilket stöd du kan få beror på vad du behöver hjälp med.

Har du skulder?

Om du har skulder
eller svårt att planera din ekonomi
kan du få stöd av en budget- och skuldrådgivare.

Det är någon som hjälper dig att

  • få bättre koll på din ekonomi
  • hantera dina skulder.

Kontakta din kommun för att få hjälp.

Du kan också hitta en budget- och skuldrådgivare
via Konsumentverket
.

Vad är ekonomiskt bistånd?

Ekonomiskt bistånd är pengar
som du kan ansöka om hos socialtjänsten.

Du kan få ekonomiskt bistånd
om du inte kan försörja dig själv eller din familj.

Du kan också få stöd att klara din ekonomi i framtiden.

Reglerna om ekonomiskt bistånd finns i socialtjänstlagen.

Två typer av ekonomiskt bistånd

Ekonomiskt bistånd kan vara två typer av stöd:

  • försörjningsstöd
  • stöd för andra levnadskostnader.

Försörjningsstöd

Försörjningsstöd är pengar
för dina vanliga utgifter varje månad.

Pengarna ska räcka till

  • mat
  • kläder och skor
  • lek och fritid
  • hälsa och hygien
  • tidning och telefon
  • förbrukningsvaror,
    till exempel diskmedel och glödlampor.

Regeringen bestämmer varje år
hur mycket pengar du kan få.

Den summan kallas riksnorm.
Samma riksnorm gäller i hela Sverige.

Du kan också få stöd för vissa andra kostnader, till exempel

  • boende
  • el
  • hemförsäkring
  • resor till arbete
  • fackförening
  • a-kassa.


Socialtjänsten bedömer om kostnaderna är rimliga.
Vad som är rimligt beror på olika saker.
Till exempel var och hur du bor.

Stöd för andra levnadskostnader

Du kan också få ekonomiskt bistånd för vissa kostnader
som inte kommer varje månad.

Det kan till exempel vara kostnader för:

  • tandvård
  • glasögon
  • sjukvård
  • medicin.

Socialtjänsten bedömer om stödet behövs
för att du ska kunna leva på en rimlig nivå.