Barn och familj på lättläst svenska

Behöver du stöd i din familj? Eller i din roll som förälder? Är du orolig för ditt barn?

Barn och unga har rätt att växa upp i trygghet
och må bra.
Men ibland är det svårt att vara förälder.

Stöd till familjer

Socialtjänsten kan ge stöd till dig och din familj.

De pratar med er och tar reda på
vilken hjälp ni behöver
för att få det bättre hemma.

Oftast får familjer stöd i hemmet.
Det kallas öppenvård.

Det betyder att barnet bor kvar hemma.

Stödet är oftast frivilligt.
Om det är frivilligt kan du tacka ja eller nej
och avsluta stödet när du vill.

Om ett barn behöver skydd

Ibland kan ett barn behöva skydd
även om föräldrarna inte vill.

Då kan domstolen bestämma om stöd
enligt en lag som heter LVU.

LVU betyder lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga.

Vilket stöd kan ni få?

Vilket stöd du och din familj kan få
beror på vad ni behöver.

Ni kan till exempel få:

  • Stöd i familjen
    Samtal och hjälp att lösa problem eller konflikter.
  • Stöd till barn och unga
    Till exempel för unga som har problem
    med alkohol, droger eller kriminalitet.
  • Föräldragrupper
    Råd och stöd i ditt föräldraskap
    och träffar med andra föräldrar.
  • Kontaktfamilj eller kontaktperson
    En extra vuxen eller familj
    som ditt barn kan träffa.
  • Familjehem
    Om barnet inte kan bo hemma
    kan det få bo i en annan familj en tid.
  • Familjerådgivning
    Samtal för par och familjer som behöver stöd.
  • Stöd om ni separerar
    Hjälp i frågor om vårdnad, boende och umgänge.
  • Stöd vid våld i nära relationer
    Hjälp om någon utsätter dig för våld eller kontroll.

Kontakta socialtjänsten i din kommun

Behöver du stöd och hjälp?
Kontakta socialtjänsten.

De kan berätta vilket stöd som finns där du bor.

Du hittar kontaktuppgifter
på din kommuns webbplats.

Vad får socialtjänsten berätta för andra?

Socialtjänsten får oftast inte berätta något om dig
om du inte sagt okej.

Men i vissa fall behöver de berätta
för andra myndigheter,
till exempel polisen.

Som förälder får du oftast veta
det som handlar om ditt barn.

Men när barnet blir äldre
får barnet bestämma mer själv
vad du ska få veta.

Behöver du tolk?

Socialtjänsten ska använda tolk
om det behövs.

De ska också översätta viktiga dokument
så att du kan förstå dem
om du inte pratar svenska.

Samma sak gäller
om du har en funktionsnedsättning
som gör det svårt att se, höra eller tala.

Berätta gärna i förväg
om du behöver tolk.

Behöver du stöd när du pratar med socialtjänsten?

Du kan ta med en stödperson
till möten med socialtjänsten.

Det kan vara en vän eller någon i din familj.

Stödpersonen kan hjälpa dig
att förstå information
och säga det du vill ha sagt.

Ibland kan socialtjänsten inte berätta allt
när en stödperson är med
för att skydda din information.

Är du orolig för ett barn?

Om du tror att ett barn är i fara
bör du berätta det för socialtjänsten.

Det kallas att göra en orosanmälan.

Om du är osäker
kan du prata med socialtjänsten
för att få råd.

Du behöver inte säga
vilket barn det gäller.

Vissa personer måste anmäla
om de tror att ett barn far illa.
Det gäller till exempel personal i skolan
eller hälso- och sjukvården.

Offentligt biträde

I vissa fall kan domstolen besluta om vård enligt LVU.

Då har barnet och föräldrarna rätt till en jurist
som kan hjälpa dem.

Det kallas offentligt biträde.

Det är domstolen som bestämmer
vem som ska vara biträde.

Det kostar inget för familjen.