Äldre på lättläst svenska

Behöver du stöd i vardagen? Vill du bo kvar hemma men behöver hjälp? Eller vill du träffa andra och göra saker tillsammans? Då kan du få stöd från socialtjänsten.

Socialtjänstens uppdrag

Äldreomsorgen är en del av socialtjänsten.
Socialtjänstens arbete bestäms av socialtjänstlagen.

Målet är att alla i kommunen ska ha

  • ekonomisk trygghet
  • stöd när de behöver det
  • lika möjligheter i livet
  • möjlighet att delta i samhället.

Socialtjänsten kan också ge stöd till äldre.

Kommunen ska arbeta för att du som är äldre

  • kan leva och bo självständigt
  • känner dig trygg
  • kan ha en aktiv och meningsfull vardag
  • får omsorg och stöd hemma om det behövs.

Om du vill bo kvar hemma

Vill du bo kvar hemma men behöver stöd?
Då kan du ansöka om hemtjänst.

Hemtjänsten kan hjälpa dig med
att städa, laga mat, tvätta och handla.

Du kan också få hjälp med att duscha,
klä på dig, äta och ta medicin.

Om du känner dig otrygg hemma
kan du få ett trygghetslarm.

Det gör att du snabbt får hjälp
om något händer.

Fast kontakt

Om du har hemtjänst
har du rätt till en fast kontakt.

Det kallas omsorgskontakt.

Det är en undersköterska
som lär känna dig
och ser till att din hjälp fungerar.

Om du inte kan bo kvar hemma

Har du svårt att bo kvar hemma?
Då kan du ansöka om ett boende för äldre.

Det finns olika sorters boenden.

På vissa boenden finns personal hela tiden.

På andra boenden klarar du dig själv
men kan få stöd ibland
om det behövs.

Jämför äldreomsorg

Du kan jämföra hemtjänst och äldreboenden
i hela Sverige.

Det gör du på Äldreguiden.

Där kan du också läsa om

  • hur du ansöker om stöd
  • vad det finns för stöd
  • vad det kostar.

Vill du träffa andra och göra saker tillsammans?

På mötesplatser och dagverksamheter
kan du träffa andra och vara med på aktiviteter.

Där kan du också få stöd under dagen.

Ibland finns aktiviteter som är bra för hälsan,
till exempel träning.

Ekonomiskt stöd

Om du har svårt att få pengarna att räcka
kan du ansöka om ekonomiskt stöd.

Du kan också få hjälp att planera din ekonomi
och hantera dina skulder.

Det kallas budget- och skuldrådgivning.

Läs mer här: Ekonomiskt stöd - Socialstyrelsen

Stöd till dig som anhörig

Hjälper eller vårdar du en närstående?
Till exempel någon i din familj, en vän eller partner.

Då kan du få stöd som anhörig.

Du kan till exempel få

  • prata med någon
  • hjälp att ta hand om personen så att du får en paus
  • praktisk hjälp i vardagen.

Kontakta socialtjänsten i din kommun

Vill du veta vilken hjälp du kan få?
Kontakta socialtjänsten.

De kan berätta vilket stöd som finns där du bor.

Du hittar kontaktuppgifter
på din kommuns webbplats.

Vad får socialtjänsten berätta för andra?

Socialtjänsten får oftast inte berätta något om dig
om du inte sagt okej.

Men i vissa fall behöver de berätta
för andra myndigheter,
till exempel polisen.

Behöver du tolk?

Socialtjänsten ska använda tolk
om det behövs.

De ska också översätta viktiga dokument
så att du kan förstå dem
om du inte pratar svenska.

Samma sak gäller
om du har en funktionsnedsättning
som gör det svårt att se, höra eller tala.

Berätta gärna i förväg
om du behöver tolk.

Behöver du en stödperson?

Du kan ta med en stödperson
till möten med socialtjänsten.

Det kan vara en vän eller någon i din familj.

Ibland kan socialtjänsten inte prata om allt
när en stödperson är med
för att skydda din information.

Behöver du ett ombud?

Du kan också ha ett ombud.

Det är en person som kan säga hur du vill ha det
med din tillåtelse.

Det kallas för fullmakt.

Det kan till exempel vara

  • någon i din familj
  • en vän
  • en jurist.