/

Om Socialstyrelsen

Det ska inte spela någon roll vem du är eller var du bor i Sverige – alla ska ha tillgång till en god vård och omsorg på lika villkor. Det är en viktig utgångspunkt för Socialstyrelsens arbete.

Socialstyrelsen är en statlig myndighet under Socialdepartementet med en bred verksamhet som rör socialtjänst och hälso- och sjukvård. Större delen av vår verksamhet är riktad till personal, ansvariga och beslutsfattare inom dessa områden.

Vi arbetar bland annat med att

  • ta fram och utveckla statistik, regler, kunskap och stöd till vården och omsorgen inom områden som till exempel psykisk ohälsa, äldre, funktionshinder och barn och unga
  • följa upp och utvärdera hur vården och omsorgen fungerar när det gäller till exempel väntetider, tillgänglighet och personaltillgång
  • ta fram föreskrifter (bindande regler) och allmänna råd (rekommendationer) om hur man lever upp till föreskrifternas krav 
  • pröva och utfärda legitimationer för personal inom olika yrkesgrupper, till exempel apotekare, läkare, naprapater, psykologer och tandläkare.

Vi har också beredskap inför allvarliga händelser och vid behov samordnar vi delar av hälso- och sjukvårdens insatser. Läs mer om vår krisberedskap.

Socialstyrelsen leder också ett antal rådgivande och beslutande råd och nämnder, till exempel rättsliga rådet och etiska rådet samt Rådet för styrning med kunskap – ett samarbete mellan nio myndigheter som ska driva på utvecklingen inom vården och omsorgen.

Våra uppdrag

Riksdagen och regeringen bestämmer vilken inriktning vårt arbete ska ha. Det sker genom ett årligt regleringsbrev. Vi får också cirka 200 olika regeringsuppdrag varje år och svarar på många remisser.

Vår värdegrund

I vårt arbete vill vi uppfattas som sakliga, handlingskraftiga och trovärdiga. Läs mer om våra kärnvärden i Socialstyrelsens värdegrund.

Vi är certifierade

Vi arbetar systematiskt med att förbättra vår verksamhet och våra produkter utifrån målgruppernas och intressenternas behov. Vi fokuserar särskilt på vår kvalitet, informationssäkerhet, miljö och arbetsmiljö som alla är certifierade delar av vårt ledningssystem.

 Socialstyrelen har cerifikat på områdena kvalitet, informationssäkerhet, miljö och arbetsmiljö

Socialstyrelsen är certifierad på områdena kvalitet, informationssäkerhet, miljö och arbetsmiljö (KIMA). Bilderna ovan visar symbolerna för de fyra områdena från vänster till höger.