Frågor och svar om ekonomiskt bistånd

Fråga: Var och hur söker jag ekonomiskt bistånd?

Svar:

Du ska prata med socialtjänsten i din kommun.

Socialtjänsten svarar på frågor om hur man söker ekonomiskt bistånd.

Fråga: Vad måste jag berätta?

Svar:

En socialsekreterare gör en utredning om din ekonomi.

I utredningen ska socialsekreteraren undersöka till exempel

  • vad du tjänar
  • vilka räkningar du måste betala
  • hur många ni är din familj
  • om du har pengar på banken.

Du får säga nej till utredning när du vill, men då kan du inte få beslut om ekonomiskt bistånd.

Fråga: Vad händer med informationen om mig?

Svar:

Du har rätt att läsa allt som socialtjänsten skriver om dig. 

Socialtjänsten sparar information om dig i fem år och sedan förstör de informationen.

Socialtjänsten får inte låta någon annan läsa informationen om dig.

Polisen får läsa informationen om dig, om de undersöker brott.

Fråga: Vad händer om jag säger fel?

Svar:

Om du får pengar av Socialtjänsten som du inte har rätt till, så ska du betala tillbaka pengarna.

Om du lurar socialtjänsten, så kan du bli anmäld till polisen.

Fråga: Vad gör jag om jag inte får ekonomiskt bistånd?

Svar:

Du kan alltid klaga på socialtjänstens beslut. 

Din socialsekreterare på socialtjänsten kan tala om för dig hur du gör.

Senast uppdaterad:
Publicerad: