Neuropsykiatriska tillstånd och intellektuell funktionsnedsättning
Målgrupp
Barn- och ungdomsneurologi med habilitering
När i utbildningen
Tidigt, Mitten
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Till stor del: c6
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt HSLF-FS 2021:8
Till stor del: STc6
Mer specifikt syftar kurs eller kurser i ämnet till att ST-läkaren kan:
- Identifiera barn som är i behov av en utredning avseende kognition, kommunikation, aktivitetsgrad och uppmärksamhet.
- Beskriva hur ett tvärprofessionellt utredningsteam är uppbyggt.
- Redogöra för vanligt förekommande syndrom som kan medföra utvecklingsneurologiska avvikelser.
- Utforma en individualiserad medicinsk utredning och i förekommande fall uppföljning av barn och ungdomar med dessa tillstånd.
- Redogöra för farmakologisk och ickefarmakologisk behandling samt exemplifiera hur uppföljning kan ske.
- Redogöra för olika typer av biverkningar som kan uppstå vid en läkemedelsbehandling.
- Diskutera specifika aspekter för habilitering vid dessa tillstånd.
- Redogöra för lagen om stöd och service (LSS) till vissa funktionsnedsatta.
Informationen på denna sida är ett kursämne
Observera att informationen på denna sidan inte är en färdig kurs som det går att ansöka till, utan endast ett kursämne. Ett kursämne beskriver de kompetenser inom ett specifikt område som en ST-läkare förväntas utveckla genom att delta i en eller flera kurser. Kursämnen fungerar som ett utbildningsstöd för ST-läkare, handledare och kursarrangörer och syftar till att skapa goda förutsättningar för kompetensutveckling och utveckling av utbildningsinsatser under ST.
Är du däremot intresserad av Socialstyrelsens SK-kurser så hittar du dem på SK-kursers ansökningsportal