Här får du som beslutsfattare eller chef vägledning inför arbetet med att implementera de nationella riktlinjerna i till exempel en verksamhet, en region eller en kommun.
Det handlar om att införa nya behandlingar och metoder, och se till att de används varaktigt på rätt sätt. En utmaning i arbetet är alltid att prioritera etiskt mellan olika insatser och patientgrupper.
Att implementera effektivt
Forskning visar att implementering kan ske planerat och framgångsrikt, och att ledarskapet är centralt i denna process. Regionernas struktur för kunskapsstyrning väntas bli ett viktigt stöd för implementeringen av nationella riktlinjer och andra kunskapsstöd, med formaliserad samverkan på regional och lokal nivå. Även de regionala samverkans- och stödstrukturerna (RSS) är betydelsefulla.
Här följer några viktiga steg i processen att implementera de nationella riktlinjerna för graviditet, förlossning och tiden efter.
Analysera verksamheten
Analysera din verksamhet kritiskt, och gör gärna gemensamma analyser med andra verksamheter. Utgå från de nationella riktlinjerna:
- Vad gör vi i dag? Vilka insatser erbjuder vi, och vilka saknas? Får någon patientgrupp vissa insatser oftare än andra? Är det i så fall motiverat?
- Vad vet vi om effekten av de insatser vi erbjuder i dag? Finns det insatser som behöver ersättas av andra, med bättre effekt, färre biverkningar eller lägre kostnader?
- Vilka patientgrupper ligger längst från det önskade läget?
- Vilka insatser är viktigast att införa snabbt?
- Vad vill vi förebygga? Exempel: Att nyförlösta undviker att söka vård för att de inte vet vart de ska vända sig.
- Vad lägger personalen mest tid på?
- Vad kan underlätta arbetet med att implementera riktlinjerna? Vad kan hindra det?
Sätt mål
Sätt upp tydliga mål för implementeringen av riktlinjerna. Målen ska leda till att patienterna med störst behov får företräde till hälso- och sjukvården, och till att vården blir så effektiv som möjligt. Arbetet kan till exempel leda till att ni i verksamheten verkar för politiska beslut i frågor där det behövs för att åstadkomma en förändring.
Motivera personalen
En viktig framgångsfaktor för implementering är att personalen förstår nyttan. Ni behöver därför bli eniga om målen och arbetssätten i verksamheten. Du kan till exempel behöva ge stöd och återkoppling, och vara en förebild i förändringsarbetet. Det är också viktigt att förankra behovet av förändring i andra delar av organisationen än den direkt berörda, och ibland hos andra organisationer
Säkra nödvändiga resurser
Se till att du har de resurser som krävs för förändringen. Personal kan till exempel behöva rekryteras eller utbildas, och det kan behövas nya lokaler, nytt material och tid för nya aktiviteter.
Håll liv i de nya arbetssätten
Man kan säga att ett nytt arbetssätt är implementerat när mer än hälften av personalen använder det. För att nå detta behöver du hela tiden följa upp arbetet, och hitta ett strukturerat sätt att hantera de problem som uppstår.
Exempel på risker och svåra frågor
Här följer några exempel på risker och svåra frågor i arbetet med att prioritera och implementera de nationella riktlinjerna. Vi har hämtat exemplen från diskussioner med användare av olika riktlinjer.
Svårt att prioritera mellan riktlinjer
Socialstyrelsens nationella riktlinjer publiceras vid olika tidpunkter, och kan vara svåra att värdera mot varandra. Det är därför riskabelt att tänka: ”Vi implementerar alla insatser med prioritet 1–3 från alla riktlinjer.” I stället behöver du analysera vilka patientgrupper som ligger längst från det önskade läget i din verksamhet eller inom ditt ansvarsområde, och fördela mer resurser till dem.
Vissa grupper söker och erbjuds mindre vård
Vissa grupper i samhället söker och erbjuds vård i mindre utsträckning än andra. Hälso- och sjukvården kan till exempel ha svårt att nå minoritetsgrupper med egen kultur och andra språk än svenska, och behöva arbeta kompenserande med det. Studier visar att kvinnor födda utanför Europa får både sämre vård under graviditet och förlossning och sämre resultat av vården.
Personer med obesitas är en annan grupp som söker och erbjuds vård i mindre utsträckning. Detta gäller troligen även gravida med obesitas. De kan känna sig stigmatiserade och diskriminerade i hälso- och sjukvården och bli dåligt bemötta av personalen. Stigmatiseringen beror ofta på okunskap, och därför ingår en rekommendation om kompetensutveckling i dessa riktlinjer (se sidan Graviditet under Rekommendationer till dig som är beslutsfattare eller chef).
Du som ska implementera dessa riktlinjer bör tänka på att förutsättningarna för en god hälsa för den gravida och barnet ser olika ut för olika grupper.
Vissa sjukdomar har lägre status än andra – till exempel psykiska sjukdomar
Som beslutsfattare behöver du vara medveten om de inbyggda obalanserna eller ojämlikheterna i hälso- och sjukvårdens system – och kompensera för dem när nya behandlingar, organisationssätt och metoder ska implementeras.
Forskning har till exempel synliggjort statusordningar för sjukdomar och medicinska specialiteter. Statusordningarna påverkar det informella prioriteringssystemet i hälso- och sjukvården. Neurokirurgi och hjärtmedicin har till exempel hög status, medan äldrevård och psykiatri har låg. Statusen blir högre när en sjukdom är akut, har högteknologisk behandling och främst drabbar män eller främst behandlas av män.
Vården under graviditet, förlossning och tiden efter har därmed låg status generellt, eftersom den framför allt ges till kvinnor.
Du som ska implementera dessa nationella riktlinjer bör dessutom tänka på att gravida och nyförlösta med psykiska sjukdomar, obesitas eller beroendesjukdomar har typiska lågstatussjukdomar. Det beror bland annat på fördomar, stigmatisering och diskriminering i både hälso- och sjukvården och samhället i övrigt.
Teknik implementeras oftare än kompetens
Det finns en tendens att verksamheter implementerar nya metoder som bygger på teknik i högre utsträckning än metoder som är komplexa och snarare bygger på mänsklig kompetens. På samma sätt kan tekniska metoder fortsätta att användas även sedan nya, bättre metoder har kommit. Det kan bero på att tekniken oftare har starka förespråkare.
Till exempel kan barnmorskornas kompetens i att stödja de födande förbises i relation till de tekniska innovationer som gjort det möjligt att övervaka och ingripa i förlossningen på olika sätt. Som beslutsfattare behöver du kompensera även för den här typen av obalanser.
Svårt att värdera risker mot faktisk sjukdom
Rekommendationer om förebyggande insatser och till exempel levnadsvanor får ofta stå tillbaka för rekommendationer som gäller redan etablerade problem. Samtidigt finns det mycket att vinna på både förebyggande och tidiga insatser, så det är inte resurseffektivt att vänta tills människor blir allvarligt sjuka och då prioritera dem högt.
Mödrahälsovården har till exempel ett hälsofrämjande och förebyggande uppdrag att minimera risker och sjuklighet för kvinnor och barn under graviditet, förlossning och tiden efter.
I det förebyggande arbetet ingår bland annat insatser för goda levnadsvanor, som en del av det nationella basprogrammet för graviditetsövervakning. Att arbeta enligt basprogrammet har högsta prioritet i dessa riktlinjer (se sidan Graviditet under Rekommendationer till dig som är beslutsfattare eller chef).
Etiska principer för prioritering
Ditt praktiska implementeringsarbete behöver ytterst utgå från en etisk plattform, som har beslutats av riksdagen (prop. 1996/97:60).
Den etiska plattformen har i sin tur konkretiserats i en nationell modell för öppna prioriteringar i hälso- och sjukvården. Detta är samma etiska plattform som Socialstyrelsen utgår från när vi ger rekommendationer med olika prioritet – och när vi avgör vilka områden som över huvud taget ska bli föremål för nationella riktlinjer.
Det handlar om att följa tre principer för prioritering:
- Människovärdesprincipen: Vården ska erbjudas på lika villkor till alla, oavsett sådant som personliga egenskaper, bostadsort, ålder, kön, religion med mera.
- Behovs- och solidaritetsprincipen: De som behöver vården mest ska få företräde – patienterna med de svåraste sjukdomarna och den sämsta livskvaliteten.
- Kostnadseffektivitetsprincipen: Det ska finnas en rimlig relation mellan kostnaden och effekten av en behandling. Om till exempel två behandlingar har samma effekt så bör man välja den som kostar mindre.
Alla beslutsfattande nivåer har ett gemensamt ansvar för att fördela resurser enligt de tre principerna för prioritering. Principerna uttrycks även i 3 kap. 1 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) och ska bland annat bidra till en jämlik vård.
Hälsan och levnadsvillkoren i Sverige är dock ännu inte jämlika. Det finns flera skillnader mellan olika grupper i dödlighet, vård och behandling. Socialstyrelsens nationella riktlinjer är ett verktyg för att minska sådana skillnader.
Läs mer