Ett gott bemötande är en av de viktigaste faktorerna som främjar delaktighet, patientinflytande och patientsäkerhet. Kunskaper om diskriminering, tillgänglighet och kommunikation ger en god grund för utveckling av en verksamhet som möter varje individs behov.
Varje möte är unikt och behöver anpassas efter patientens behov och förutsättningar. Brister i bemötandet kan leda till brister i kommunikationen och informationen. Det kan i sin tur leda till patientsäkerhetsrisker.
Brister i bemötandet kan även leda till att:
Socialstyrelsen har tagit fram flera webbutbildningar om bemötande i vården och socialtjänsten. Utbildningarna finns i vår Utbildningsportal.
Utbildningsmaterial om bemötande i vård och socialtjänst
På Kunskapsguiden finns teman med mer information och material om bemötande.
Alla människor har rätt att få en god vård, oavsett kön. Jämställd vård innebär att kvinnor och män i lika stor utsträckning får vård utifrån sina behov, och att vården håller en god kvalitet oavsett patientens kön. Socialtjänsten och hälso- och sjukvården är viktiga aktörer i arbetet för jämställdhet och har på senare år gjort flera viktiga insatser för att förbättra jämställdheten.