Socialstyrelsens arbete med NI bidrar till Vision e-hälsa 2025. Förvaltningen och vidareutvecklingen av NI fokuserar på det innehåll som har störst betydelse för verksamheterna inom vård och omsorg, utifrån behovet av en strukturerad dokumentation. Socialstyrelsen tar kontinuerligt emot synpunkter och förslag från intressenter och användare, på hur innehållet i NI behöver utvecklas och tydliggöras för att vara en gemensam utgångspunkt i utvecklingen av dokumentationen.
Vidareutvecklingen innefattar begreppsutredning, juridisk utredning och modellering och genomförs i ett nära samarbete mellan informatiker, terminologer, jurister och verksamhetsrepresentanter.
Denna version omfattar bland annat ändringar i attributen i klasserna Observation och Aktivitet samt den nya klassen Kroppsstruktur med attributen kod, lateralitet och precisering.
Vårt uppdrag är att vidareutveckla och kvalitetssäkra NI så att den stödjer och leder till målen om en strukturerad och ändamålsenlig dokumentation i hälso- och sjukvården och socialtjänsten.
Utmärkande för en ändamålsenlig och strukturerad dokumentation är att den ska vara:
NI används för att identifiera, beskriva och hantera dokumentationsbehov inom vård och omsorg och är ett viktigt verktyg för att uppnå interoperabilitet inom och mellan olika aktörer. Interoperabilitet definieras som förmågan hos system, organisationer eller verksamhetsprocesser att fungera tillsammans och kunna kommunicera med varandra genom att följa överenskomna regler.