Vi använder kakor för att förbättra webbplatsen

Den här webbplatsen använder kakor (cookies) för att underlätta ditt besök och för att göra webbplatsen bättre. Läs mer om kakor.



/
/

Lär dig rädda liv med naloxon

Broschyren visar i text och bild med enkla instruktioner vad läkemedlet naloxon är, hur det kan användas för att häva opioidöverdos och hur man bör agera om någon har överdoserat opioider. Broschyren kan delas ut efter förskrivningen som minnesstöd till personer som brukar opioider och till närstående.

Bilagor

Samtalsstöd Lär dig rädda liv med naloxon
Samtalsstödet visar i text och bild med enkla instruktioner vad läkemedlet naloxon är, hur det ska användas för att häva en opioidöverdos och hur man bör agera om någon har överdoserat opioider. Du kan använda samtalsstödet som talarmanus när du förskriver och informerar om naloxon, eller visa det för personen du samtalar med.

Affisch Känn igen en överdos fyra typiska tecken

Affischen visar fyra typiska tecken på opioidöverdos, med enkel text och bild. Den kan till exempel sättas upp på väggen vid sprututbyten, Laro-mottagningar eller brukarföreningar. 

Affisch Opioid-överdos  gör så här och rädda liv
Affischen visar i sex enkla steg med bilder hur man bör agera vid en överdos av opioider, inklusive hur man ger opioidmotgiftet naloxon. Affischen kan till exempel sättas upp på väggen vid sprututbyten, Laro-mottagningar eller brukarföreningar.  

Informationsblad Lär dig rädda liv med naloxon

Läs hela sammanfattningen

Publiceringsår: 2019
Artikelnummer: 2019-1-4
Format: Broschyr
Antal sidor: 12
Språk: Svenska
Pris (inkl. moms): 0 kr

Kontakt

Brita Schedin
075-247 30 00

Mer hos oss

Rädda liv med naloxon

Överdosrisker med opioider

På djupet – en podd från Socialstyrelsen – Lyssna på avsnittet om motgiftet naloxon som kan rädda liv.