/
/
/

Beställa data för forskning

Här hittar du information om hur du beställer data ur våra register för forskning. Registren skyddas av sekretess men data kan lämnas ut efter särskild prövning.

Hur lång tid tar det och vad kostar det?

Det tar oftast 3-6 månader att handlägga en beställning. Det kan dock ta längre tid beroende på hur din beställning är utformad och om data från andra registerhållare ingår. Väntetiden att tilldelas en handläggare kan också variera beroende på om beställningen baseras på en sedan tidigare bestämd studiepopulation eller om studiepopulationen ska skapas.

Beställning där studiepopulationen ska skapas

Vi har nu påbörjat handläggningen av ärenden som kom in i mars.

Beställning baserad på bestämd studiepopulation

Vi har nu påbörjat handläggningen av ärenden som kom in i april.



Den 1 juli 2018 infördes en ny förvaltningslag (2017:900) som innebär att vi ska meddela den som inleder ett ärende om handläggningen av ett ärende kommer att bli väsentligt försenad. Det gäller när Socialstyrelsen inte kommer att kunna fatta beslut inom rimlig tid och där orsaken till förseningen inte beror på sökanden.

Kostnaden för beställningen är 1 100 kronor per arbetad timme (exklusive moms). Arbetet innefattar administration, sekretessprövning och datauttag. De allra flesta beställningar tar 10 till 40 timmar.

Så här förbereder du din beställning

  • Ta del av informationen på den här sidan och på sidan om sekretessen kring våra register.
  • Om du önskar en population baserad på diagnoser ska ICD-klassifikation och diagnoskod enligt ICD användas. Dessa hittar du på sidan om klassificering och koder.
  • Ta hjälp av vår variabelväljare för att skapa din variabellista. (Variabelväljaren använder sig av makron som du behöver aktivera. Får du ett meddelande om kompabilitetsproblem väljer du Fortsätt.)

Så här gör du din beställning

  • Spara ner och fyll i blankett.
  • Förbered bilagorna som skall skickas med beställningen:

       - Ansökan om etikprövning inklusive alla bilagor.

       - Beslut från etikprövningsnämnd.

       - Variabellista.
  • Mejla beställningsblanketten och bilagor till registerservice

När du skickat in din beställning

1. Vi bekräftar din beställning

När vi fått din beställning mejlar vi en bekräftelse med ett diarienummer.

2. Du får en handläggare

Du får en handläggare som kontaktar dig. Är beställningen inte komplett eller om det finns några oklarheter behöver du och handläggaren reda ut detta. Det kan vara fråga om kompletterande dokumentation, men det kan också handla om att vi inte finner stöd för behandling av vissa uppgifter och att du därför uppmanas att begränsa uttagets omfattning.

3. Vi har ett internt möte med jurist om din beställning

Vi har ett internt möte om din beställning med bland annat beslutande chef och jurist. Skulle det då framkomma nya frågor kontaktar handläggaren dig.

4. Vi skriver en specifikation du behöver godkänna

Specifikationen beskriver vad vi kommit överens om och ger ett ungefärligt pris på beställningen. Du måste godkänna specifikationen per e-post.

5. Vi slutför sekretessprövningen och fattar beslut

När specifikationen är godkänd slutför vi sekretessprövningen och fattar beslut om utlämnande. Beslut samt information om sekretess och personuppgiftsbehandling skickar vi till företrädaren för forskningshuvudmannen som formellt sett är den juridiska person som begär ut uppgifterna.

Är forskningshuvudmannen inte en myndighet upprättar vi ett sekretessförbehåll som reglerar hur du som forskare får använda utlämnade uppgifter.

Från den 1 november 2017 skickar vi inte längre sekretessöverenskommelser till huvudmannen, utan sekretessinformation. Se närmare information ovan eller kontakta registerservice om du vill veta mer om detta.

6. Vi levererar din beställning

När beställningen är klar skickar vi leveransen i ett rekommenderat brev.

Vad händer efter leverans

  • Gå noga igenom din beställning inom tre månader efter leverans. Vi åtgärdar kostnadsfritt eventuella fel i det levererade materialet om du reklamerar leveransen inom tre månader.
  • Efter cirka en månad skickar vi en faktura för beställningen. 

Öppet hus på Registerservice

Nästa öppet hus blir den 18 oktober, klockan 09.00-12.00, och vänder sig till dig som beställer data från Socialstyrelsen. Varmt välkommen önskar Registerservice.

Information om öppet hus på Registerservice

Konferensen Registerforskning 2018

Vi medverkar på konferensen Registerforskning 2018 – grunder, nyheter och inspiration. Under konferensen den 17 oktober får du bland annat höra mer om registerdata hos svenska myndigheter, vetenskapliga metoder och tillgängligt stöd för forskning. Varmt välkommen att delta önskar Registerservice.

Information om konferensen Registerforskning 2018

Kontakt

Registerservice
075-247 30 00

Telefontider till registerservice är måndagar och torsdagar klockan 9-11.