/
/

Detta gäller hos oss

Här hittar du information om vår service på de nationella minoritetsspråken.

Om du är part i ett pågående ärende på Socialstyrelsen, så har du under vissa förutsättningar rätt att kontakta oss på ditt eget språk, muntligt eller skriftligt.

Detta gäller om du talar meänkieli, finska eller samiska. Ditt ärende måste också ha anknytning till något av förvaltningsområdena för dessa språk, till exempel genom att ärendet gäller en verksamhet som finns där, eller genom att du själv är bosatt där. Här kan du se om du bor i ett förvaltningsområde.

De ärenden som det främst kan handla om är behörighetsfrågor, statsbidrag och ärenden i rättsliga rådet.

Det kan även finnas andra tillfällen när du får tillgång till denna service, exempelvis om du vill begära ut en allmän handling. Om du är osäker – fråga!

Olika former av service

Du kan även skriva brev eller skicka e-post till oss på ditt språk. I dessa fall anlitar vi en översättarbyrå för att svara. Det kan ta ett par veckor innan dina handlingar är översatta och du får svar.

På sikt kommer du att kunna använda ditt eget språk i direktkontakt med våra medarbetare via tolk. Vi vet i dagsläget inte när det kommer att vara genomfört.